Art

L'art d'Eugènia Balcells i l'orgue de Juan de la Rubia: l'esclat d'una estrella al Palau de la Música

L'organista tocarà les partitures d'ella, i ella posarà imatges a la seva interpretació de la 'Passacaglia i fuga BWV 582' de Bach

BarcelonaL’artista Eugènia Balcells (Barcelona, 1943) té una energia desbordant. Amb motiu de la seva col·laboració amb l’organista Juan de la Rubia (la Vall d’Uixó, 1981) per a un concert aquest dijous al Palau de la Música (20 h) que promet ser antològic, Balcells recorda que algunes de les partitures visuals que interpretarà De la Rubia les va fer fa quaranta anys en una Nova York on ella i altres col·legues estaven forjant el llenguatge del vídeo i de l’audiovisual més experimental, i que vivia envoltada de noms avui llegendaris com el músic John Cage i el coreògraf Merce Cunningham. Així i tot, Balcells no viu de glòries passades, ni creu massa en les jerarquies entre generacions. Sí que creu en aquest projecte entre dues generacions que fa com a artista resident del Palau.

Però sobretot Balcells assegura que tant ella com De la Rubia treballen per despertar consciències perquè es produeixi un canvi de paradigma. Aquest canvi, que és imprescindible, salvarà la humanitat del penya-segat que serà esgotar els recursos que fan possible la vida damunt la Terra. “Aquest exercici salvatge que estem fent el Juan i jo és una gran celebració de la creativitat humana, que és el tresor més gran que tenim; venim a aquest món a evolucionar i a saber fins a l’últim alè –subratlla Eugènia Balcells–. En la corba que ens planteja la nostra societat, el Juan és al súmmum de la corba i jo vaig de baixada, però això fa temps que ho he esborrat, perquè anem tots junts cap a l’evolució, cap amunt. I això ho hem de comprendre no només intel·lectualment, sinó visceralment per fer el canvi que hem de fer”.

Cargando
No hay anuncios

Per a De la Rubia, organista titular de la Sagrada Família, el concert és una d’aquelles oportunitats extraordinàries que li ha donat el Palau de la Música que el fan “créixer” com a músic. “Estic molt agraït al Palau i a l’Eugènia, perquè d’una forma molt generosa em deixa envair el seu art; al cap i a la fi, les seves partitures visuals no tenen so, i jo el que faré serà que tothom escolti el que jo m’imagino”, diu el músic. “La improvisació en estil que es pugui fer en un altre format de concert no té res a veure amb el que plantegem per al concert de dijous, perquè és una improvisació sobre un material més aleatori i abstracte que una pel·lícula muda, per exemple, així que la música també ho serà”, adverteix De la Rubia.

Cargando
No hay anuncios

“Serà un experiment amb tots els elements tímbrics que pot aportar l’orgue del Palau que podem qualificar d’extravagants o extrems a nivells de freqüències i volums. Es tracta de com el color es barreja amb els acords, com el color es transforma en acords; té molt veure amb la sinestèsia”, diu el músic. Sigui com sigui, cal felicitar els responsables artístics del Palau per convidar una artista agosarada i sempre inquieta com és Eugènia Balcells.

Els treballs de Balcells es podran veure en una gran pantalla suspesa davant l’orgue, i l’artista es reserva alguns detalls amb els quals vol sorprendre el públic. El programa del concert també inclou el diàleg de De la Rubia i Balcells al voltant de la Passacaglia i fuga BWV 582 de Johann Sebastian Bach: Balcells estrenarà la peça Mirall de miralls: flors, fruit d’apropiar-se els elements decoratius del Palau, anar-los a buscar a la natura i manipular-los fent servir miralls. “Al Palau hi ha tanta decoració que no hi cap ni una agulla, així que treballo només amb llum. Però és un repte enorme, perquè el Palau té un vitrall enorme, i he portat al màxim les capes de la meva feina per representar la complexitat de l'orgue del Palau”, avança Balcells. Coincidint amb el concert, el Palau de la Música inaugura avui a la sala Lluís Millet l’exposició La llum dels elements, en cartell fins al 31 de març, composta pel mural Homenatge als elements i, a les nits, la videoinstal·lació Freqüències