40 anys sense Chanel
La simplicitat i l'elegància defineixen l'estil d'una de les creadores de referència del segle XX
BarcelonaGabrielle Coco Chanel moria el 10 de gener de 1971. Amb la seva desaparició, el món perdia una de les dissenyadores més importants del segle XX, que es va avançar al seu temps i va revolucionar el món de la moda femenina. Quaranta anys després, les seves creacions segueixen sent vigents, la marca Chanel funciona de la mà de Karlfeld i el mite d'una dona visionària continua viu.
Els incis de Chanel a la costura són confusos; després de treballar confeccionant barrets i cap a 1910, va començar a crear roba còmoda i causal per a la dona (la nova dona treballadora), inspirant-se en les formes masculines. D'aquí que els seus jerseis de llana fossin molt menys cenyits que el vestuari contemporani i que s'incorporessin els pantalons a l'armari femení.
Chanel feia un pas endavant dotant de simplicitat la manera de vestir i introduïnt noves gammes cromàtiques, marcades pels tons foscos (el negre, el blau, el gris blaus o el beix). Per trencar amb aquesta austeritat, la dissenyadora va recórrer a la bijuteria, els seus famosos collars de perles, i el perfum. Les seves botigues d'alta costura, encapçalades per la de la rue de Cambon, van tancar durant la Segona Guerra Mundial, però a la fi del conflicte, els seus tallers van tornar a funcionar.
A nivell biogràfic, són conegudes la seva infància difícil, les relacions fatídiques (la seva primera parella, Boy Capel va morir en un accident de trànsit; també se la va relacionar amb el compositor Stravinski, però Chanel mai es va arribar a casar) i l'amistat amb grans personalitats del segle XX, ja fossin membres de l'aristocràcia –Dimitri de Rússia o el Duc de Westminster– o les figures culturals del moment, com Jean Cocteau o Picasso. Durant trenta anys i amb intermitència, l'Hotel Ritz es va convertir en la seva residència i el seu refugi.
Activa, independent, i fumadora, Coco Chanel va abocar tota la seva creativitat a la costura i va revolucionar la indústria de la moda. Afirmava que calia aproximar-s'hi amb entusiasme però sense excessiva literatura. No l'entenia com un concepte passatger sinó que volia convertir les seves creacions en clàssics, d'aquí la frase que "la moda passa de moda, l'estil persisteix". Els llaços, el Chanel n.5, el pantaló, el tratge-jaqueta i el color negre són indissociables de Chanel.
Des de 1983 i fins a l'actualitat, Chanel ha estat capitanejada pel dissenyador Karl Lagerfeld, que ha retornat la visibilitat a la casa d'alta costura i ha fet que les noves generacions s'atrevissin a vestir els clàssics. "Jugo amb els elements de Chanel com un músic juga amb les notes. No cal fer la mateixa música si ets un músic decent", revelava Lagerfeld a Vogue.