Arts plàstiques
Cultura14/03/2021

Àngels Barcelona, una galeria d'art amb cavalls

Un dels personatges de la nova pel·lícula de Pedro G. Romero serà un frisó negre anomenat Victor K

i
Antoni Ribas Tur

BarcelonaEl cub blanc d’una galeria d’art contemporani i la força d’un cavall semblen irreconciliables, però curiosament a Àngels Barcelona comencen a consolidar la relació amb els cavalls: l’escriptora i artista Irene Solà hi va exposar al juliol el conte Llegir dret com un cavall i fa una setmana l’artista Pedro G. Romero va convertir la galeria en un dels platós per a la seva pel·lícula, titulada Els cavalls. Romero hi va fer entrar un magnífic exemplar de frisó negre, el Victor K, que va fer un parell de voltes amb passes majestuoses davant el seu propi retrat, que divideix la sala estampat en una una lona gegantina, a l’altra banda de la qual es projecten els fragments de la pel·lícula que ja estan fets. El rodatge de noves escenes va continuar divendres amb una conversa de les cineastes Virginia García del Pino i María García Ruiz sobre temàtiques com ara l'existència d'una mirada femenina, i dissabte amb un concert de Dani de Morón. El rodatge continuarà a Sevilla fent entrar una euga de tir anomenada Triana dins l’altra galeria amb la qual treballa, Alarcón Criado. “En aquest projecte per al Pedro, cavalcar també vol dir cavalcar les imatges i com s’encavalquen les imatges en el muntatge”, afirma la directora d’Àngels Barcelona, Gabriela Moragas. 

El rodatge s'està fent en el marc de l’exposició de treballs de l'artista titulada La Posada, un edifici on convivien els animals i les persones. La pel·lícula Els cavalls suposa el retorn de Romero al cinema després de Nueve Sevillas, codirigida amb Gonzalo García Pelayo, i serà “una pel·lícula experimental”, com explica Romero, que fa broma amb el fet que la va haver de definir així per demanar un ajut al ministeri de Cultura. “És un documental de creació. Hi ha ficció, però no és narrativa”, explica Romero, que ha comptat amb seixanta col·laboradors perquè vol “no només incorporar la mirada subjectiva sinó incorporar més mirades”. Té previst tenir-la acabada a la tardor, però l’han convidat a una fira de cavalls gitanos a la frontera entre Anglaterra i Escòcia i està temptat d’incorporar-la a la pel·lícula.

Cargando
No hay anuncios

Un concert en una icona del Renaixement

Els cavalls té l’origen en el projecte que Pedro G. Romero, a qui el Museu Reina Sofia dedicarà una gran retrospectiva, va fer durant la seva estada a l’Acadèmia d’Espanya a Roma, titulat Quadres/Estable, a partir del saqueig de Roma del 1527. Aleshores les tropes espanyoles i alemanyes van convertir les esglésies en estables i quadres durant el setge, i Romero va organitzar un concert de flamenc per a un reguitzell de cavalls, eugues, mules i rucs en una de les icones del Renaixement, el templet de San Pietro in Montorio. El vídeo d'aquest concert, d’Isaki Lacuesta, també forma part de l’exposició, i també es pot veure simultàniament a la galeria Alarcón Criado. 

Cargando
No hay anuncios

L’exposició inclou una altra peça, Las cantiñas, sorgida d’una gravació inèdita del tema Mi jaca del cantaor Joaquín el Canastero. Com que a l’enregistrament només hi ha la veu, Romero ha buscat una dotzena de guitarristes perquè hi posin música, la majoria dels quals són flamencs i entre els quals hi ha Dani de Morón, José Torres, Oier Etcheverria, Pedro Barragán, Raül Refree i Marta Robles. “És el mateix sistema per fer la pel·lícula, però per fer un disc. Les versions són tan diferents entre elles que li tinc una estima especial al projecte, està ple d’emocions”, conclou Romero.