La potència i vitalitat de l'Ailey II desembarca aquest cap de setmana al Centre Cultural Terrassa
La companyia jove d'arrels afroamericanes ballarà tres peces de coreògrafs emergents
BarcelonaLa jove companyia nord americana Ailey II, una de les més populars i estimades dels Estats Units, torna a Catalunya amb dues úniques funcions al Centre Cultural Terrassa, els dies 10 i 11 de maig. Durant més de 40 anys, el grup júnior de l'Alvin Ailey American Danse Theater ha fusionat l'energia del millor talent jove nord-americà amb la inventiva i passió dels creadors actuals. El mateix mestre Alvin Ailey (Rogers, Texas, 1935) va triar la ballarina Sylvia Waters per dirigir la seva companyia jove, fundada el 1974. Waters va ser la seva directora artística durant 38 anys. Quan es va jubilar, el 2012, la va substituir el seu col·laborador Troy Powell, que avui és al capdavant de la 'troupe'. Powell manté el llistó ben alt, empès per un esperit de recerca i obertura constants. Si bé la majoria de ballarins continuen sent afroamericans, la companyia júnior també s'ha obert a altres races en una voluntat de barreja i multiculturalitat.
A Terrassa i dins la Temporada BBVA de Dansa, Ailey II presenta un programa gens nostàlgic i ple de sorpreses: tres peces de recent creació que encaixen perfectament amb la potència, la vitalitat i el talent dels dotze ballarins del grup. La més recent, 'Where there are tongues' (2018), del sud-africà Bradley Shelver, explora la idea que tots formem part d'aquest món, tan per als èxits com per als fracassos col·lectius. La música és rítmicament molt complexa i estarà cantada a 'cappella' per la formació occitana Lo Còr de la Plana.
'Road to one' (2017), del novaiorquès Darrell Grand Moultrie, s'interroga sobre quin llegat deixarem a les generacions futures. Amb una barreja de músiques ben diverses (Ezio Bosso, Kenji Bunch, Monica Ohuchi, Oliver Davis i Spark), Grand Moultrie recupera la figura del mentor que el va introduir en l'art de ben petit.
Finalment, una de les peces més exitoses de la companyia, 'Breaking point' (2017), del jamaicà Renee I. McDonald, amb música d'Audiomachine. S'hi alternen solos i duos en una intensa representació de la lluita pel desig i mostra com aquesta lluita ens pot portar al límit. L'any passat, Ailey II va interpretar també aquesta peça en l'obertura de la 35a edició de la temporada de dansa a la sala terrassenca, que va penjar el cartell de complet. També va trepitjar l'escenari del Festival de Peralada l'estiu del 2016. L'Alvin Ailey American Danse Theater, que l'any passat va celebrar 60 anys, va venir al Gran Teatre del Liceu, on en una mítica representació va repassar alguns dels seus grans clàssics.
L'Ailey II també està de gira aquest 2019 i es va passejar pels millors escenaris d'Alemanya i França abans de continuar pels Estats Units. Aterra a Terrassa procedent de Tacoma i després marxarà a Lió, on tancarà la gira.