Crítica de cinema

'El creyente', de l'addicció a la fe

Crítica de la pel·lícula de Cédric Kahn sobre rehabilitacions en una comunitat catòlica als Alps

'El creyente'
Eulàlia Iglesias
06/06/2019
1 min

Director: Cédric Kahn. Guió: Samuel Doux, Fanny Burdino i Cédric Kahn. 107 minuts. França. Amb Anthony Bajon, Damien Chapelle, Hanna Schygulla i Àlex Brendemühl.

El director de 'Tedi' (1998) proposa a 'El creyente' una revisió de les narratives sobre les addiccions des d'un context insòlit. Amb l'objectiu de superar la seva drogodependència, el jove Thomas ingressa en una granja als Alps regida per una comunitat catòlica que converteix la pregària en mètode de rehabilitació. El Thomas passa de la reticència inicial a una progressiva conversió religiosa dins d'un entorn tancat que el cineasta no qüestiona. Cédric Kahn sempre ha mostrat fascinació pels processos interiors de personatges marginals amb qui no s'identifica. Tot i que amb el Thomas adopta una perspectiva menys distanciada que amb el protagonista de 'Roberto Succo' (2001), en els dos casos esquiva el retrat psicològic o la posada en antecedents dels joves en qüestió per endinsar-se en els seus itineraris vitals. Sense necessitat de mimetitzar els seus estils, el francès s'encomana en part a Robert Bresson i a Roberto Rossellini, i n'adopta l'austeritat, la litúrgia de la paraula i el contacte amb una natura aclaparadora com a formes per plasmar la transcendència espiritual del seu personatge. Però Kahn destaca sobretot a l'hora de treballar amb un actor poc conegut, Anthony Bajon, premi a la millor interpretació masculina al Festival de Berlín 2018 per la força i la credibilitat que atorga al Thomas. L'acompanyen dos grans secundaris, Àlex Brendemühl i Hanna Schygulla.

stats