ÒPERA

Romeu i Julieta, els danys col·laterals d’una lluita de clans

El Liceu estrena ‘I Capuleti e i Montecchi’ amb Joyce DiDonato en el paper de Romeu

Patrizia Ciofi i Joyce DiDonato, vestides de Lacroix, en un assaig al Liceu.
Antoni Ribas Tur
17/05/2016
2 min

BarcelonaL’òpera de Vincenzo Bellini I Capuleti e i Montecchi fa pensar indefectiblement en l’amor impossible de Romeu i Julieta i en l’enfrontament de les dues nissagues a què pertanyen als joves. No obstant, el director d’escena de la producció que s’estrena avui al Liceu -on s’estarà fins a l’1 de juny-, Vincent Boussard, l’ha analitzat profundament per treure’n matisos menys obvis. “Quan he de dirigir una obra, el primer que faig és estudiar molt la música. En aquest cas, et trobes amb Shakespeare, però després esbrines que Bellini no el va llegir mai, així que fora Shakespeare!”, explica Boussard. Bellini, a més, no va voler escenificar la guerra i per això el director va seguir buscant on eren els conflictes dels personatges i els va trobar “en les seves ànimes”.

Vicent Boussard defineix el muntatge d’ I Capuleti e i Montecchi com a “realista” i “poc cinematogràfic” perquè ha volgut eliminar els filtres entre l’ànima dels personatges i el públic. “El llibret és fràgil, però això no vol dir que sigui feble. Se l’ha maltractat perquè s’ha confós la fragilitat amb la feblesa”, subratlla Boussard. El director també assegura que la profunditat teatral de la peça és “enorme”. El seu objectiu va ser crear “un pont” entre l’època de l’obra -que va ser estrenada l’any 1830- i l’actualitat.

Vestits de Christian Lacroix

La composició d’ I Capuleti e i Montecchi va ser accidentada. La Fenice va fer un encàrrec a Bellini i al llibretista Felice Romani per al Carnaval amb poc temps, i els autors van haver d’aprofitar treballs anteriors i simplificar el repartiment. Una de les peculiaritats és que el paper de Romeu està compost per a una mezzosoprano. A Barcelona estava previst que l’interpretés Elīna Garanča, però la cantant va haver cancel·lar les actuacions per motius personals i l’ha substituïda la mezzosoprano nord-americana Joyce DiDonato.

“Agraeixo molt a Bellini que l’escrigués per una mezzo, perquè Romeu és un dels grans papers i un dels més difícils. A més, crec que el duet amb Julieta de l’acte primer perdria molt amb la veu d’un tenor perquè les dues veus femenines s’entrellacen i a vegades no saps quina de les dues està cantant -afirma DiDonato-. Mostra una gran tendresa, que sembla d’un altre món”. La cantant també té la seva visió de l’obra: “És molt eloqüent que Bellini titulés l’obra I Capuleti e i Montecchi i no Romeu i Julieta. Ells dos estan constantment en conflicte, sempre s’estan barallant. L’únic moment en què no hi ha conflicte és quan accepten que ja moren”. Per a la cantant que interpreta Julieta, la soprano italiana Patrizia Ciofi, el que més defineix el personatge és el seu “coratge” i, alhora, “la por”.

La cantant fa un paral·lelisme entre el seu vestuari, del modista francès Christian Lacroix, i l’ànima del personatge: “La seva roba és molt tendra, molt dolça, però és asimètrica, i està estripada”. DiDonato deixa anar que ella va “molt sexi per interpretar un home”.

stats