Mathias Énard, el premi Goncourt més oriental

Mathias Énard va ambientar la segona part de Carrer Robadors al Raval barceloní durant els mesos d’ocupació de la plaça Catalunya per part dels indignats.
i Jordi Nopca
04/11/2015
2 min

BarcelonaTot i que només està dotat amb 10 euros, el premi Goncourt suposa un abans i un després en la trajectòria dels autors que l’han aconseguit. Creat l’any 1902, és sempre una benedicció comercial i una injecció de prestigi. I no és un premi que reconegui escriptors d’edat avançada: quan el va guanyar Patrick Modiano, el 1978, tenia 33 anys, Jonathan Littell se’l va emportar amb Les benignes el 2006, quan en tenia 39, i Marie NDiaye el va aconseguir amb Tres dones fortes quan en tenia 42.

Nascut a Niort el 1972, Mathias Énard ha hagut de publicar set novel·les abans de guanyar el Goncourt per Boussole, que Empúries publicarà el 2016 en català amb el títol de Brúixola i Random House en castellà. El protagonista és Franz Ritter, musicòleg apassionat per l’Orient que durant una nit d’insomni a Viena fa memòria i recorda els seus viatges a Istanbul, Teheran, Alep i Palmira al mateix temps que reconstrueix la fascinació per la idealitzada i impossible Sarah.

Durant el tradicional dinar al restaurant parisenc Drouant, Énard va dedicar el premi a l’antiga ciutat de Palmira, les ruïnes de la qual van ser malmeses per l’Estat Islàmic a l’agost: “És un drama terrible, però darrere d’aquest atac hi ha milions de persones que pateixen i una violència que no s’atura al Pròxim Orient. És una terra que pateix una espècie de maledicció”.

Énard va estudiar àrab i persa a l’Institut National des Langues et Civilisations Orientales. L’any 2000 es va instal·lar a Barcelona, des d’on ha escrit part de les seves novel·les (encara que des fa un temps viu a Berlín). Va debutar el 2003 amb La perfecció del tir, però va ser amb la tercera novel·la, l’experimental Zona (2008), que va aconseguir una notable repercussió crítica i de vendes. A partir de llavors el seu orientalisme -heretat, en part, d’Edward Saïd- no ha deixat d’aparèixer a la seva ficció. A Parla’ls de reis, de batalles i d’elefants (2010) es fixava en “el contacte estètic entre Orient i Occident” a través d’un viatge de Miquel Àngel a Istanbul, on havia de projectar-hi un pont. Carrer Robadors (2012) explicava com viuen els joves àrabs la seva realitat, les dificultats per arribar a Europa i el context de l’última crisi: el personatge arriba a Barcelona en plena ocupació de la plaça de Catalunya pel moviment indignat.

“A Brúixola he volgut mostrar o recordar que l’Islam i l’Orient no són violència cega ni estupidesa absoluta -deia amb motiu de la publicació de la novel·la-. A Europa la por ens impedeix de veure tot el que tenim de musulmans”.

stats