ACCIDENT FERROVIARI

Túnels amb massa trens i mal senyalitzats

La senyalització al túnel del Clot avisa que hi ha un tren aturat però deixa en mans del conductor el càlcul de la distància. El Govern demana des de fa anys una modernització per millorar-hi la seguretat.

EL XOC Aquest és l'estat en què va quedar el tren de Rodalies després de xocar amb el Talgo prop del Clot. L'accident va provocar 25 ferits.
Laura Díaz-roig
21/01/2012
2 min

BARCELONAUn semàfor, situat abans i després de l'estació del Clot, adverteix al conductor del tren de Rodalies que un altre comboi està aturat una mica més endavant. A partir d'aquí tot depèn del conductor, que haurà de tenir en compte la velocitat, la distància a què es troba l'altre tren i el temps de frenada. "Falta inversió en senyalització dels túnels, que afectaria directament en la millora de la seguretat i la capacitat", explica el director general de Transport i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, que avisa que els túnels estan "estressats ferroviàriament" i no descarta que hi pugui haver més accidents com el de dijous i el de l'abril.

El túnel de Plaça Catalunya -entre les estacions del Clot i Arc de Triomf-, on dijous van xocar un Rodalies i un Talgo, és un dels punts febles de la xarxa ferroviària catalana. Per aquest túnel, que està al límit, hi passen una mitjana de 18 trens cada hora i en cada sentit. "Si poséssim un semàfor rígid hauríem de treure serveis, passarien menys trens cada hora i la gent protestaria", assegura Font.

Infraestructures dels anys 20

La Generalitat demana des de fa anys a l'Estat -del qual depèn la xarxa ferroviària- que inverteixi en la modernització de la infrastructura i en la implantació de l'ERTMS, un sistema de senyalització ferroviària que, entre altres coses, alertaria el conductor dels metres que queden fins a trobar-se amb l'altre tren. "Entenem que no es poden fer coses noves, però sí millorar la seguretat del que ja tenim", diu Font, que assegura que aquest sistema ja està implantat als altres grans túnels de l'Estat. De fet, des del 1995 no es fa cap inversió en els túnels de Rodalies, excepte un canvi de catenària que era dels anys 20.

El pla de Rodalies 2008-2015 preveia una inversió de 510 milions d'euros en modernització d'infrastructures fins al 2012 i només se n'han executat 121 milions. Un total de 115 milions més estan en obres, 70 adjudicats i més de 202 estan pendents. El 22 de març Font, després d'un altre incident a Sitges, va enviar una carta a Adif per demanar una auditoria de seguretat de tota la xarxa catalana per conèixer-ne els punts febles i així poder presentar una llista de prioritats per al pla de Rodalies. Malgrat que mai van obtenir resposta, la modernització de la senyalització figura en el primer punt de les actuacions "urgents a executar a curt termini" en un informe de la Generalitat del maig.

Sense contactes amb l'Estat

La Generalitat encara no ha iniciat les converses amb el nou govern de l'Estat, ja que consideren que han de deixar un temps prudencial perquè analitzin els pressupostos. "Políticament fa molts anys que exigim la competència en estacions i vies. Si no tenim la competència no podem fer cap mena de pressió", es lamenta Font.

La Generalitat rebrà dilluns l'informe de l'accident de dijous i analitzarà si obre un expedient informatiu a Adif. Les primeres investigacions apunten, però, a un error semblant al del xoc de l'abril, quan ja es va concloure que l'accident va ser causat per un error humà condicionat per la senyalització del túnel, que està al màxim de la seva capacitat.

stats