La tramitació de permisos de conduir cau en picat
La crisi ha provocat que molts joves aparquin la decisió d'obtenir el permís de conduir cotxe. Des del 2008, l'expedició de carnets ha caigut un 26%. Les autoescoles són els primers perjudicats.
BARCELONA.Les xifres són reveladores: prop de 21.300 carnets de conduir menys en 3 anys. La necessitat de retallar despeses d'on sigui ha obligat molts joves a renunciar a l'aspiració de treure's el permís per poder portar cotxe.
Les oficines de la Direcció General de Trànsit (DGT) a les comarques de Barcelona van tramitar l'any 2008 un total de 81.538 carnets del tipus B. Des d'aleshores hi ha hagut un descens notable i constant del nombre de permisos fins a arribar als 60.246 durant el 2010. Lluny de recuperar-se, les xifres de nous conductors han continuat en caiguda lliure. Fins al juliol d'aquest any, el descens continua i hi ha hagut una disminució del 10% respecte al mateix període del 2010, segons les mateixes dades de la DGT.
Els responsables de l'administració fan una relació causa-efecte entre la crisi econòmica i aquesta davallada tan accentuada: "El descens és molt significatiu i és lògic pensar que ha estat motivat per la situació econòmica, perquè la gent es planteja si aquesta despesa és realment necessària", reconeix Adrià Puigpelat, cap provincial de la Prefectura de Trànsit a Barcelona, conscient que per a algunes persones apuntar-se a l'autoescola i arribar a examinar-se s'ha convertit en un luxe. Però no només treure's el carnet, sinó arribar a tenir cotxe propi.
El cost mitjà per preparar i obtenir el carnet al primer intent a Barcelona és d'uns mil euros, però la diferència entre l'autoescola més cara i la més barata pot arribar a 900 euros, segons es pot comprovar al portal Jove.cat de la Direcció General de Joventut.
Autoescoles en venda
Les autoescoles han notat de ple aquest descens, sobretot en el nombre de matrícules i d'hores de classe. Alguns centres, que havien aprofitat la bonança per ampliar el negoci i obrir diverses sucursals, ara s'han vist obligats a replegar-se. "Els propietaris han optat per vendre-les als professors que fins ara tenien contractats perquè no podien mantenir-los en plantilla, ni tampoc seguir amb tants locals oberts", detalla Jaime Pérez, vicepresident de la Federació d'Autoescoles de Barcelona, que agrupa 700 negocis, el 95 per cent dels que hi ha a la demarcació. El nombre de matrícules en aquests centres ha baixat fins a un 40%, segons admet el mateix sector.
"Hem notat també una forta davallada en alumnes immigrants que fins ara venien perquè el carnet els servia per trobar feina", remarca Pérez, que té una autoescola a Sant Vicenç dels Horts.
Fa 37 anys que forma futurs conductors i mai s'havia trobat de cara amb una situació tan pessimista. Reclama subvencions per propiciar que els joves es puguin treure el carnet de conduir, com un valor afegit al currículum.
Mentrestant, algunes autoescoles han hagut de recórrer a agressives tècniques de màrqueting per captar alumnes: per entre 50 i 80 euros ofereixen la matrícula, la teòrica i quatre classes de pràctiques. Ajustar tant els marges les posa entre les cordes però asseguren que no tenen més remei si volen continuar aixecant la persiana cada dia.
Nous mètodes
A banda d'aquestes ofertes, han hagut de canviar també els mètodes d'ensenyament que apliquen les autoescoles. Ja no fan les clàssiques classes amb el llibre i el professor sinó que proposen als alumnes que es preparin a distància a través d'internet. Amb una contrasenya, poden accedir al servidor de l'autoescola, fer testos des de casa i corregir-los virtualment.
Però hi ha altres aspirants que fins i tot prescindeixen d'aquest sistema i es presenten per lliure a l'examen de teòrica. D'aquesta manera, retallen despeses i només s'han d'inscriure a l'autoescola per aprendre a conduir i presentar-se als exàmens. Les xifres, segons la DGT, s'han mantingut estables. Des del 2008, la mitjana d'alumnes que s'examinen per lliure se situa al voltant del 16%.