TURISME ASSIGNATURES PENDENTS

Un terç menys de personal amb els mateixos turistes

Creix el nombre de visitants estrangers que han vingut el 2011 fins a tocar els nivells d'abans de la crisi. Tot i això, els llocs de treball del sector no remunten i en quatre anys se n'han perdut un terç.

Descans d'uns minuts Els sindicats denuncien que falta molta gent al sector turístic i que els treballadors han de patir jornades maratonianes  per poder donar resposta a tota la demanda que hi ha, especialment a l'estiu.
Thaïs Gutiérrez
02/09/2011
5 min

Barcelona.Les xifres turístiques d'aquest estiu són de rècord, però darrere els números s'amaga la realitat d'un sector que encara té algunes assignatures pendents.

Els sindicats critiquen durament que aquest augment de visitants estrangers, i per tant de l'activitat del sector, no s'hagi traduït en un augment de nous llocs de treball.

Óscar López, secretari general de la Federació d'Hostaleria, Comerç, Turisme i Joc de la UGT, diu que les xifres de visitants d'aquest any seran tan bones que ens tornaran a situar a nivells del 2007 que, tal com subratlla, "va ser el millor any turístic que ha viscut mai Espanya". Però no està content amb aquestes dades. "En aquell moment, a Catalunya, hi havia 420.000 treballadors empleats al sector turístic -diu-, mentre que enguany, amb el mateix volum de feina, el sector ocupa només 280.000 persones". Això, segons el sindicat, té dues conseqüències: d'una banda els treballadors del sector tenen jornades de treball molt llargues, amb pocs descansos i molt estrès; i de l'altra, s'està vivint un augment del treball en negre, especialment a les zones de costa. A més, han detectat que s'estan contractant molts treballadors immigrants. Segons López, el motiu és que "desgraciadament posen menys pegues a l'hora d'acceptar condicions de treball dures" . Segons dades de CCOO, gairebé un 30% del personal contractat actualment en la restauració és immigrant i un 25% en el cas dels serveis d'allotjament turístics.

Servei de poca qualitat

Pel secretari general de la Federació de Turisme de la UGT, "les males condicions laborals del sector fan impossible oferir un servei de qualitat o garantir el benestar dels visitants", un dels grans objectius dels actors més crítics del sector, que volen abandonar el model de sol i platja a baix preu.

El catedràtic d'Esade i expert en turisme Francesc Valls coincideix, en la mateixa línia, que una de les assignatures pendents del sector és millorar la situació laboral dels seus treballadors per poder ser més competitius, sobretot ara que les xifres de visitants són bones.

Segons dades del ministeri d'Indústria, al juliol, Catalunya va rebre 7,99 milions de turistes estrangers, un 4,2% més que l'any passat i en el cas de les Illes Balears van ser 5,74 milions, un 11% més que el 2010. A escala estatal l'augment és del 7,4%. El cas de Barcelona és encara més impactant. La ciutat ha viscut "el millor estiu turístic de la seva història", segons Turisme de Barcelona, ja que ha incrementat un 16,5% el nombre de turistes en el bimestre juliol-agost, segons la previsió d'aquesta organització.

Davant d'aquestes xifres, Valls reconeix que "s'han creat pocs llocs de treball" i diu que l'increment de l'ocupació del sector del gener al juliol ha estat només de l'1%, "una dada molt baixa".

"Si es confirma que els turistes estrangers han gastat més aquest any, una dada que no ens esperàvem, serà una molt mala notícia el fet que els empresaris no hagin contractat més gent, perquè estem parlant d'un sector en què ja fa anys que les plantilles estan molt ajustades. Sembla que els empresaris tinguin por de fer noves contractacions".

Per Óscar López, de la UGT, "és una pena que tenint tots els ingredients per ser una destinació turística de primera no s'aposti de debò per la qualitat". Ell ho té clar: "Si no els donem un bon servei, els turistes no tornaran, i si no tornen tots els sectors que es beneficien d'aquest sector, com el transport o la construcció, se'n ressentiran. El turisme pot ser un motor per sortir de la crisi però s'hi ha d'apostar fort", diu el dirigent d'UGT.

Des de CCOO comparteixen aquestes denúncies. Segons Manuel Garcia Murillo, secretari general de la Federació de Comerç i Hostaleria, "el turisme està generant unes xifres de treball raquítiques comparades amb el bon creixement de visitants". El dirigent sindical explica: "La contractació ha augmentat a l'estiu una mica més del 2%. Així és impossible que es cobreixi l'activitat del sector", es queixa.

Ell denuncia que "no podem competir amb altres mercats exteriors d'aquesta manera perquè quan els nostres competidors del nord d'Àfrica, com Egipte o Tunísia, es recuperin de la crisi perdrem tots els turistes que han vingut de rebot perquè no els hem ofert un bon servei, sense el personal necessari no es pot oferir qualitat". Francesc Valls també se suma a aquesta idea. "La falta de treballadors i la poca qualificació són un dels problemes que ens impedeixen oferir un servei de qualitat", diu, i subratlla que el sector turístic és fonamental per a l'economia del país. "Si no cuidem el servei que donem -amb prou professionals, bons i ben pagats- no podrem fer el canvi de model turístic i convertir-nos en un destí de qualitat", diu. Per Garcia Murillo, de CCOO, "la destrucció de feina en el sector turístic és més greu fins i tot que en la indústria, perquè el turisme s'està recuperant molt més de pressa i no està creant ocupació al mateix ritme".

Precarietat laboral

A més hi ha el tema dels salaris baixos. Segons CCOO el salari anual mitjà al comerç és de 15.000 euros; en la restauració, 12.439 euros, i en el turisme, 18.029 euros, cosa que segons aquest sindicat és una "gran xacra" per a un sector fonamental, que suposa més d'un 10% del PIB estatal, i més quan el salari mitjà ja és superior als 22.000 euros. Valls apunta que aquesta precarització del sector ve donada en gran part perquè "és un dels que menys està innovant". "Hi ha poca valoració de l'empleat d'aquest sector, s'està ocupant gent amb poca preparació i així els salaris són baixos. Ara mateix la situació és un peix que es mossega la cua: els empresaris no busquen empleats de qualitat perquè costarien més i la gent que vol una feina de qualitat no va al sector turístic".

Els empresaris, però, no estan d'acord amb aquestes tesis. Joan Antoni Padró, vicepresident de l'Associació Hotelera Salou-Cambrils-la Pineda, reconeix que amb la crisi "els empresaris han tendit a estrenye's el cinturó" i que les contractacions "es fan amb molta més precaució que fa uns anys". Tot i això, assegura que no han fet curt contractant gent i defensa que s'està oferint un bon servei als turistes.

En la mateixa línia s'ha posicionat Inma Benito, gerent de la Federació Hotelera de Mallorca, que diu que "les plantilles s'han cobert en el 100% dels casos", tot i que reconeix que cal millorar les relacions entre empreses i treballadors per poder allargar els contractes "i millorar la qualitat de vida dels treballadors".

En canvi, el Jesús, un treballador d'un hotel de luxe de Barcelona, té una altra versió i confirma que les condicions laborals al sector han empitjorat molt des de l'inici de la crisi i que faria falta contractar molta més gent. Ell fa 32 anys que treballa al mateix establiment de la capital catalana i recorda que abans de la crisi hi havia 400 treballadors en plantilla. "Ara mateix tenim el mateix nivell de feina que abans que comencés la crisi però som només 218 empleats i per tant fem molta més feina", diu.

Però el Jesús explica que té molts companys treballant en hotels de la costa que encara ho passen pitjor. "Ara mateix hi ha molts immigrants que accepten feines amb horaris infernals, que empalmen dos i tres setmanes seguides treballant, que els paguen les hores extres en negre... Però accepten aquestes condicions perquè ho estan passant molt malament amb la crisi i fan qualsevol cosa per enviar diners al seu país, a la seva família". "Així, no aturarem els problemes derivats del turisme low cost, sinó que farem que en vinguin més", diu.

stats