Crònica20/10/2011

"Quan tot és prioritari, res no és prioritari"

Espanya radial Germà Bel és doctor en economia i catedràtic d'economia aplicada de la UB. En el seu llibre 'Espanya, capital París' ha estudiat amb profunditat l'Espanya radial

Auri Garcia Morera
i Auri Garcia Morera

Quina valoració fa de la decisió de la Comissió Europea d'incloure el corredor mediterrani en la xarxa transeuropea de transports?

Tinc una sensació ambivalent. Per una banda, en el mapa de prioritats de la Península fins ara només hi havia el corredor central i ara també hi ha els ports, que majoritàriament són al Mediterrani. És una bona notícia que, des del punt de vista conceptual, el mapa reconegui la realitat, tot i que es manté el corredor central, que pel que fa a l'exportació de mercaderies és irrellevant.

I quin considera que és el costat fosc de la situació?

Cargando
No hay anuncios

L'altra cara de la moneda és que s'ha fet un cafè per a tothom amb el problema que la quantitat de cafè no ha augmentat. Un cop vist el canvi conceptual, encara queda una llarga etapa per veure com acabarà aquest cafè per a tothom.

La decisió presa per la Comissió Europea, doncs, no és el final del trajecte?

Cargando
No hay anuncios

La Comissió Europa el que ha fet és dir quins corredors són susceptibles de cofinançament comunitari. A partir d'aquí seran les decisions del govern espanyol les que aniran definint les prioritats, ja que la major part de les inversions hauran de ser del govern espanyol.

En principi, però, el finançament vincula el govern espanyol.

Cargando
No hay anuncios

La Comissió Europea vinculava el govern espanyol, però en incloure tantes prioritats, queda molt marge de maniobra. Quan tot és prioritari, res és prioritari. S'ha posat dins el mapa, però en la mesura que aquest mapa encaixa tantes coses i els fons són limitats, ens queda per discutir i saber què és el que es farà.

S'acabaran invertint els prop de 50.000 milions d'euros de què es parlava?

Cargando
No hay anuncios

Per modernitzar el transport de mercaderies per ferrocarril i la connexió als ports del Mediterrani no calen 50.000 milions d'euros. No tinc clar que realment pensin gastar aquesta quantitat.