La N-II: el corredor de la mort de les comarques gironines
Les comarques gironines fa anys que reclamen millores a la N-II. Els dos accidents mortals d'aquesta setmana han constatat els dèficits de la carretera, una de les més perilloses de la xarxa viària.
GIRONA.Vuit morts des que va començar l'any, més d'una dècada reivindicant des del territori el desdoblament de la carretera i només vuit quilòmetres enllestits. Aquesta és la radiografia de la N-II al seu pas per les comarques gironines. La via, que té quasi 100 quilòmetres pendents de convertir en doble carril, ha encapçalat les dades de sinistralitat de la demarcació de Girona aquest any.
Un casc blanc d'obrer abandonat enmig dels camins de sorra que en un futur formaran part de l'autovia exemplifica l'estat en què està la N-II entre Maçanet de la Selva i Caldes de Malavella. Les obres d'aquest tram fa quasi tres anys que estan aturades per la retirada de les empreses adjudicatàries. Els senyals grocs, els ponts a mig fer i les muntanyes de sorra ja han passat a formar part del paisatge. Mentrestant, els conductors que volen accedir al trencant de Caldes s'han de carregar de paciència. Alguns han d'esperar cinc minuts per aconseguir-ho, ja que l'intens trànsit de camions i turismes fa difícil trobar un forat per poder girar. De fet, en aquest punt hi ha hagut diversos accidents, igual que en els accessos de les urbanitzacions de Tourist Club i els Tapiots. Un dels més importants d'aquest tram es va produir el 20 de gener de l'any passat al quilòmetre 697 a Sils, quan hi va haver una col·lisió entre dos vehicles i van morir dos homes de 32 i 38 anys.
Un cop passat Caldes, l'estat de la carretera fa un gir de 180 graus. Un gran senyal anuncia amb un "Autovia nord-est" que el vial està desdoblat fins a Fornells de la Selva. Són un total de vuit quilòmetres que es van inaugurar al desembre del 2007 després de quasi quatre anys d'obres, el doble del que estava previst, i una inversió de 48,5 milions d'euros. A l'entrada a l'àrea metropolitana de Girona, la Nacional torna al seu aspecte original. Els carrils són estrets i els vorals inexistents. És impossible que un vehicle que tingui algun problema es pugui aturar. A més, la carretera suporta un trànsit molt elevat per la seva proximitat a la capital. Els últims dos accidents en aquesta zona es van produir dimarts. En el primer, dos vehicles van xocar frontalment a Girona i va morir un veí de Llagostera de 76 anys. El segon va passar a només quatre quilòmetres, a Sant Julià de Ramis, quan un home de 52 anys va perdre la vida en xocar frontalment amb un camió. A part del de Caldes a Maçanet de la Selva, hi ha un altre tram que es va deixar a mig fer: el de Medinyà a Orriols. L'anterior ministre de Foment, José Blanco, va decretar la paralització dels treballs poc després d'haver-los començat per les retallades pressupostàries del govern central al juliol del 2010. En aquest tram, però, sí que han desaparegut els senyals que indicaven obres, la línia groga de la calçada i les files de grans blocs.
Anys de reformes ajornades
La cruïlla cap a Garrigàs és un altre dels punts negres. Al maig del 2010 un cotxe va sortir de la via i van morir el conductor i l'acompanyant. Un ram de flors de color vermell recorda el sinistre. La perillositat recau en els vehicles que vénen de la població de l'Alt Empordà i s'intenten incorporar a la N-II o travessar-la per anar a Creixell. A només cinc minuts hi ha el punt quilomètric 754, que forma part de la variant de Figueres, en què la matinada del 20 de febrer cinc persones van morir a causa d'un xoc frontal entre una furgoneta i un camió que circulava en sentit Barcelona. L'Ajuntament recorda que Foment treballa des dels anys 90 en diferents alternatives per millorar aquest vial. Avui, però, continua sense haver-hi una solució sobre la taula tot i que hi circulen un volum molt important de camions perquè és la via gratuïta d'entrada i sortida de Catalunya.
Els dos primers mesos d'aquest any ha crescut un 30% el nombre de víctimes mortals a la xarxa viària respecte al mateix període del 2011. Per frenar el repunt de la sinistralitat, el Servei Català de Trànsit augmentarà la presència policial durant el cap de setmana en les vies més perilloses, inclosa la polèmica N-II. L'increment d'agents destinats als controls de trànsit es visualitzarà els divendres i els diumenges, els dos dies en què s'ha registrat un increment més important de l'accidentalitat.