Lufthansa ultima l'entrada a Spanair
Spanair està a punt de comptar amb el soci industrial que fa mesos que busca. Lufthansa, la primera aerolínia europea, entrarà al seu capital en els pròxims mesos per desplegar els vols de llarg radi.
Barcelona.Spanair està més a prop que mai de garantir la seva viabilitat futura. L'aerolínia comprada per un grup d'empresaris i institucions catalanes el gener del 2009 està a punt de tancar una aliança amb el gegant alemany Lufthansa, la primera aerolínia europea i la segona del món per volum de vendes, darrere de Delta Airlines.
Lufthansa i Spanair són sòcies de l'aliança aèria Star Alliance, competidora de One World (Iberia) i Sky Team (Air France-KLM). En virtut de l'acord Lufthansa entraria al capital de l'aerolínia catalana, segons han confirmat a l'ARA fonts coneixedores de l'operació.
D'aquesta manera la companyia alemanya injectaria els recursos econòmics necessaris perquè Spanair pogués aconseguir el seu principal objectiu: connectar Barcelona amb el món gràcies a l'obertura de noves rutes intercontinentals. Aquesta finalitat, un anhel insistent de la societat civil catalana -que va tenir la seva màxima expressió en l'acte de l'Iese del març del 2007-, requereix un múscul financer que ara per ara Spanair té molt lluny.
La companyia aèria presidida per Ferran Soriano calcula que necessitarà prop de 300 milions d'euros per desenvolupar el seu pla de connexions de llarg radi, que requerirà invertir en avions més grans i en personal. Encara no ha transcendit quina serà l'aportació que farà Lufthansa en aquest pla, però les fonts citades comenten que la companyia alemanya tindria una participació "significativa" a Spanair. Asseguren que en cap cas s'està plantejant una absorció de Spanair per part de Lufthansa, que sí que ha optat per aquesta via durant els últims anys amb la compra de les aerolínies Brussels, Austrian, BMI i Swiss.
Abans de tres mesos
L'acord entre les dues aerolínies es faria públic abans de tres mesos. Primer està previst que la cúpula de Spanair viatgi al quarter general de Lufthansa, a Frankfurt, i la direcció de la companyia alemanya visitarà la capital catalana.
Però l'operació no acaba en aquest punt. Tant Spanair com Lufthansa estan intentant involucrar altres aerolínies de Star Alliance. L'aliança aèria, la més gran del món per volum de passatgers (prop de 604 milions el 2009), té diverses aerolínies que operen a Barcelona a més de Spanair, Lufthansa i les seves filials (Brussels, Swiss, Austrian, Germanwings i BMI), com Continental Airlines, Singapore Airlines, Egyptair, Turkish Airlines, Aegean, SAS -antic accionista majoritari de Spanair, companyia de la qual encara conserva l'11,9% del capital- i TAP. Des de fa més d'un any Spanair intenta atreure altres socis cap a Barcelona, com Air China, la japonesa ANA, United i TAM.
L'empresa catalana ja ha establert amb algunes d'aquestes companyies acords per operar vols en codi compartit. El cas més significatiu és l'acord amb Singapore per allargar l'actual enllaç entre Singapur i el Prat fins a São Paulo.
Els plans de Spanair, que va tancar amb pèrdues el 2010 i preveu sortir dels números vermells aquest any, passen per obrir vuit rutes de llarg radi fins al 2014, principalment a l'Amèrica Llatina i Àsia. Buenos Aires, São Paulo, Mèxic i Tòquio són algunes de les prioritats. Per fer possible aquest objectiu Spanair haurà d'incorporar vuit avions de gran envergadura.
El Prat és el principal aeroport de Lufthansa a Espanya. La companyia va moure 1,25 milions de viatgers a Barcelona el 2010 i va arribar als 2,57 milions amb les seves subsidiàries. Els directius i accionistes de Spanair (la Generalitat n'és actualment el soci de referència) han venut Barcelona com una oportunitat estratègica de Star Alliance per crear un hub (centre de connexió de vols) al sud d'Europa per competir amb l'aposta d'Iberia per Barajas.
Spanair i Lufthansa no han fet comentaris sobre l'operació, però en una entrevista publicada ahir per Negocio , el vicepresident de vendes de Lufthansa, Karsten Benz, deia: "Estem interessats a reforçar la cooperació amb Spanair", tot i que no concretava cap via. L'Amèrica Llatina és un dels punts febles al mapa de rutes de Lufthansa. El grup va facturar 20.193 milions d'euros entre el gener i el setembre del 2010 i va guanyar 524 milions. En aquest període va transportar 67,87 milions de persones.