L'Estat ha executat menys del 7% dels 4.000 milions compromesos per Rodalies
Tres anys després que Madrid aprovés el pla de Rodalies de Barcelona, l'Estat només ha executat el 6,9% de les inversions a què es va comprometre fins al 2015. De la resta, ni tan sols hi ha els projectes.
BARCELONA.Quan el desembre del 2009 l'executiu de José Montilla va signar amb el de Zapatero el traspàs del servei de Rodalies de Barcelona, el Govern va defensar que l'operació havia estat possible perquè Madrid s'havia compromès a invertir-hi 4.000 milions en vuit anys per pal·liar el dèficit inversor acumulat. El compromís quedava fixat en el Pla d'Infraestructures de Rodalies de Barcelona 2008-2015, la resposta al creixent malestar a Catalunya quan el servei encadenava col·lapses un dia sí i l'altre també.
Tres anys després que el consell de ministres donés llum verda al pla, només s'ha executat el 6,9% de la inversió prevista, 224,62 milions, segons les dades del Govern a què ha tingut accés l'ARA. Les inversions fetes han estat per a l'estudi de la nova línia Castelldefels-Cornellà, els projectes i estudis dels accessos a l'aeroport del Prat i els estudis informatius del desdoblament entre Montcada i Vic. Però el que més preocupa la Generalitat és que ni tan sols hi ha projecte per a la resta (93%) de les actuacions del pla.
La falta d'inversió estructural que acumula la xarxa ferroviària catalana ha portat a una sobresaturació del transport de passatgers, que ha repercutit en la reducció de la capacitat per al transport de mercaderies, que deriva cap al transport per carretera. No en va, Catalunya és el vuitè territori europeu amb més quilòmetres d'autopista per milió d'habitants (185,5), molt per sobre de la mitjana europea (124,7), mentre que se situa en 29è lloc en quilòmetres de ferrocarril per milió d'habitants (240,6), la meitat de la mitjana europea (433).
Canvi legislatiu
La Generalitat espera que aquest any l'Estat modifiqui la legislació (hauria d'haver estat llesta el 31 de desembre del 2010) per tenir capacitat per rescindir el contracte amb Renfe com a operadora si no compleix els compromisos. El Govern condiciona la signatura del nou contracte amb Renfe -significativament més exigent- a aquest canvi i al fet que l'Estat pagui els deutes derivats de la prestació del servei. El nou contracte permetrà prescindir de l'operadora progressivament, línia per línia. El cas és que el tracte privilegiat que li dóna l'actual legislació i l'ample de via ibèric ha provocat, com reconeix el consell de la competència espanyol, una pràctica "situació de monopoli" de Renfe que incapacita cap altra operadora per fer-se càrrec de cop de tot el servei de Rodalies.