Barcelona amplia a 328 quilòmetres la Zona 30
L'Ajuntament de Barcelona vol tancar el mandat amb 28 quilòmetres més -sumats als 300 ja existents- de carrers amb la velocitat limitada a 30 km/h. La reducció d'accidents avala la decisió.
Barcelona.Després de l'adéu de la limitació indiscriminada a 80 km/h a la primera corona metropolitana, l'Ajuntament de Barcelona es fa fort amb les seves zones de velocitat màxima restringida a 30 km/ h i, avalat per les xifres de disminució de l'accidentalitat, n'anuncia una extensió a barris menys cèntrics com La Pau, la Verneda, Trinitat Vella i Sant Gervasi-Galvany. A finals del mandat municipal, aquestes zones ja inclouran 328 quilòmetres -a dia d'avui n'hi ha 300- i això suposarà el 23% del conjunt de carrers de la ciutat. L'objectiu final, a més, és arribar a cobrir 122 quilòmetres més, tal com va anunciar ahir el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez, que tot i que va advertir que "la intenció no és estendre aquesta limitació al conjunt de la ciutat", va assegurar que la reducció ha afavorit el teixit veïnal i comercial de les zones on ja s'ha aplicat. Amb l'única excepció de l'Eixample, ja hi haurà zones 30 a tots els districtes.
Aquestes zones de velocitat limitada van començar com una prova pilot al barri de Sant Andreu i els primers resultats no van ser del tot satisfactoris quant a compliment, però sí amb les xifres d'accidentalitat a la mà -se'n va registrar un descens del 27% - i aviat aquesta nova limitació es va aplicar a altres barris com ara el Poble-sec, la Prosperitat i la Font de la Guatlla, entre finals del 2006 i principis del 2007, i ja amb nous elements físics de record com els ressalts de cautxú o els passos de vianants sobreelevats. L'últim estudi d'accidentalitat, fet en 45 dels quilòmetres que fa més temps que apliquen la limitació, reafirma la millora de la seguretat amb una reducció del 28,6% dels lesionats en relació amb el període anterior a la norma. Una xifra que el director de Mobilitat, Àngel López, remarca que és acumulativa -12,2% de descens anual. El descens és més notable en els vehicles de dues rodes amb motor: el 40,5% de baixada acumulada.