BarcelonaSi Apple estampa als seus productes (com l'iPad i l'iPhone) un visible "designed in California", la multinacional francesa Alstom hauria de fer el mateix amb el seu nou molí de vent, un producte "designed in Barcelona", concretament al districte tecnològic 22@, al Poblenou. Es tracta d'un aerogenerador de 6 megawatts (MW) de potència que està destinat a liderar la transició comercial de l'energia eòlica terrestre a la marina (també anomenada offshore ).
L'eòlica marina, per ara només desenvolupada al mar del Nord, al Bàltic i a les costes britàniques, es preveu que sigui una nova revolució en l'àmbit de les energies renovables pel seu enorme potencial (mar endins hi ha més vent i bufa de manera més constant) i menor impacte paisatgístic. Quan Alstom va adquirir la cooperativa catalana Ecotècnia -dedicada a la fabricació d'aerogeneradors- el 2007 per 350 milions d'euros va prendre la decisió estratègica d'instal·lar a Barcelona la seu mundial del negoci eòlic.
El gegant francès es proposava recuperar el temps perdut en aquest sector respecte d'altres competidors, com Siemens i General Electric, i per això ha incorporat 200 enginyers a la seu barcelonina. Des de la capital catalana es dissenyen els nous aerogeneradors i es gestiona el negoci eòlic mundial. Alstom Wind, l'hereva d'Ecotècnia, té 2.700 MW eòlics instal·lats al món. D'aquests, 1.700 MW s'ubiquen a Espanya.
Equilibri
L'empresa espera que aquesta proporció s'equilibri a curt termini perquè ja ha desembarcat als Estats Units (durant la segona meitat d'aquest any preveu obrir una fàbrica a Texas), al Brasil (aquest any s'inaugura una fàbrica a l'estat de Bahia) i espera fer-ho aviat a la Xina. Però l'autèntica revolució ha d'arribar en l'eòlica marina. La nova màquina de 6 MW (les màquines actuals arriben als 3,6 MW) serà el molí de vent més gran del món.
L'envergadura d'un molí es mesura, més que per l'alçària de la torre, per la longitud de les pales o aspes. En aquest cas, el nou molí d'Alstom (que encara no té nom) tindrà un diàmetre de 150 metres, és a dir, cada pala farà 75 metres. Això situarà el nou aerogenerador en una alçària superior a la de molts gratacels de Barcelona (com es pot veure al gràfic). De fet, els molins de vent ja són els elements aerodinàmics més grans del món: han superat els avions, que servien fins ara de referència.
A més dels 150 metres de diàmetre, el nou aerogenerador tindrà una base de sis metres de diàmetre i pesarà 400 tones (sense comptar la torre). Les pales faran onze voltes per minut i ajudaran a generar un 40% més d'electricitat per quilogram que els molins actuals. Un total de 180 enginyers treballen en el prototip a les instal·lacions d'Alstom al 22@. El primer molí de 6 MW s'instal·larà en fase de proves a finals d'aquest any a Saint Nazaire, a França, gràcies a un acord d'Alstom amb l'elèctrica EDF. En aquesta primera fase la màquina es provarà a terra. El 2012 se'n provarà una segona unitat, aquest cop al mar. Serà a Bèlgica a través d'una col·laboració de la multinacional francesa amb Belwind. La producció en sèrie del nou molí està prevista per al 2014.
Alstom no està sola en la cursa per construir la màquina més gran del món. El fabricant danès Vestas ha anunciat que treballa en un molí marí de 7 MW (i 164 metres de diàmetre de les pales), però diu que no estarà operatiu fins al 2015. L'alemanya Siemens, líder del mercat offshore , desenvolupa un aerogenerador de 6 MW, però de dimensions inferiors (120 metres de diàmetre) que el d'Alstom.
El següent repte tecnològic, en què Alstom ja està treballant (en aliança amb el MIT), és un sistema de flotació dels molins, ja que la profunditat del Mediterrani fa inviable el molí clavat al subsòl marítim. Volen provar el nou sistema a la plataforma Zèfir de les costes de Tarragona, que començarà a funcionar previsiblement a finals del 2012 i serà el primer parc marí de tot l'Estat espanyol.