Ajuntament i Generalitat aparcaran avui el tramvia
Les retallades fan trontollar el projecte d'unir els tramvies de Barcelona. La Generalitat i l'Ajuntament es troben avui per estudiar la connexió, amb la idea d'ajornar-la fins més enllà d'aquest mandat.
BARCELONANi pel carrer Provença, ni per la Gran Via i, encara menys, per la Diagonal. L'enllaç del Trambaix i el Trambesòs no és una prioritat en l'actual context de retallades, com ja va insinuar l'alcalde de la ciutat, Xavier Trias, en l'últim ple del pacte de mobilitat, quan tot i declarar-se "entusiasta" de l'enllaç de tramvies va apuntar que s'haurà de fer en el moment en què es produeixin "les circumstàncies econòmiques adients". El moment no és ara i aquesta és la idea que es debatrà avui en la trobada prevista entre representants de l'Ajuntament i del departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat. El projecte es descartarà durant aquest mandat.
Tot i que ja fa mesos que es treballa amb la possibilitat d'escollir entre dos traçats alternatius a la Diagonal -que Trias considera "impossible amb els resultats del referèndum" impulsat per l'exalcalde Jordi Hereu-, la disminució de l'aportació estatal al pressupost de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha acabat de rematar les opcions del projecte. El consistori és conscient que ara "no és viable", com remarquen a l'ARA fonts municipals.
L'Estat aporta ara 82 milions menys a l'ATM i la pujada de tarifes només permet cobrir la meitat d'aquest descens de recursos, cosa que deixa el Govern amb marge nul per impulsar noves inversions. El consistori, a més, té clar que en matèria de mobilitat hi ha prioritats que passen per davant del tramvia, com ara l'impuls de la xarxa ortogonal d'autobusos i la mateixa culminació de la Línia 9. El projecte d'enllaç, no obstant, continua sent una prioritat ferma per a la direcció del Tram -l'empresa dels tramvies- i per a les entitats de defensa del transport públic a la ciutat, que pressionen perquè no es descarti.
La proposta, en el termini d'1 any
En l'última comissió municipal de Mobilitat, ICV-EUiA va posar sobre la taula la necessitat de donar un impuls definitiu a l'enllaç de tramvies, que havia quedat en via morta després del fiasco de la reforma de la Diagonal, i Trias es va comprometre a presentar en el termini màxim d'un any una proposta per tirar endavant aquesta unió. Segons l'acord de la comissió, el projecte s'haurà d'acompanyar d'un calendari amb les actuacions necessàries per fer-lo realitat i d'un estudi de mobilitat basat en més d'un recorregut. Un repte que va assumir el regidor de Mobilitat, Eduard Freixedes, i que quedarà sotmès a la decisió que prenguin, finalment, la Generalitat i l'Ajuntament en la trobada d'avui.
El projecte de connexió s'ha vist afectat directament per l'estret marge d'inversió de què ja disposava el departament de Territori i Sostenibilitat des de l'inici de la legislatura, fet que ha obligat la conselleria de Lluís Recoder a renegociar partides de la Línia 9 i concentrar la inversió de les empreses només en el tram de Zona Universitària - Aeroport. Però la retallada de 82 milions d'euros que l'Estat ha executat amb la proposta de pressupostos, que difícilment variarà a l'alça, ha acabat de rematar qualsevol nova infraestructura. El govern espanyol ha reduït 40 milions del contracte programa de l'Autoritat del Transport Metropolità i 42 milions de l'acord del traspàs de Rodalies i, en conseqüència, les previsions inicials de la Generalitat s'han volatilitzat. En aquest context econòmic, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona es veuran obligats a renunciar a projectes emblemàtics com el promès enllaç de tramvies.