Història

L'antisemita abat Oliba, promotor del mite de sant Narcís

A la Girona del segle XI es va relligar la devoció al sant i l’amonestació als “funestos, sacrílegs i perversos jueus”

GironaEl mite de Narcís a Girona arrenca del segle XI, sobre un personatge que pretesament hauria viscut en el segle III-IV. Abans el culte a aquest sant era completament desconegut. Però, tot i la manca d’historicitat, la figura va assolir una gran transcendència ciutadana, que des dels temps més foscos de l’Edat Mitjana es projectà fins a l’era atòmica. Un fenomen realment interessant des del punt de vista de la psicologia, la història i la religió, i una ficció que segurament va fer menys colpidors els traumes personals i col·lectius.

 Fill del comte de Cerdanya, l’abat Oliba (971-1046) va ser bisbe de Vic i abat de Ripoll i Cuixà, fundador de monestirs i impulsor de la cultura catalana de la primera hora. També fou un dels promotors del mite de Narcís de Girona. Viatger incansable pels comtats carolingis, per Roma i Narbona, va passejar-se per la ciutat de l’Onyar almenys en dues ocasions. La primera, el 1038, per assistir a la consagració de la catedral romànica, i la segona, en una data posterior, el 1043, coincidint amb la comtessa Ermessenda i que, segons Anscari Mundó, podria ser la del moment en què va pronunciar un sermó referit a la festivitat del sant que acabà suplantant el culte a Fèlix o Feliu, màrtir del cristianisme primitiu.

Cargando
No hay anuncios

Una mòmia per protegir la ciutat

En la peça oratòria, Oliba va relacionar Narcís amb la població d’Augusta, nom que els romans donaren a Augsburg, al cor de Baviera, i la conversió d’unes dones que treballaven en un bordell. No hi trobem, en canvi, cap referència a la conservació del cos incorrupte, llegenda que sorgirà posteriorment i donarà lloc a escenes pintoresques i inversemblants, com les que volien fer creure que una mòmia protegia la ciutat de Girona davant les inundacions i les escomeses dels exèrcits francesos, i per això va rebre els atributs de generalíssim –bastó, espasa i faixa– en la lluita antinapoleònica de 1808.

Cargando
No hay anuncios

Oliba, a més de propagar la veneració a Narcís, “autèntica flor del paradís”, de retre lloances al creador omnipotent i de pronunciar-se contra els excessos en el menjar i el beure, no va oblidar-se de criticar i condemnar, sense misericòrdia, la minoria religiosa que seguia unes altres pràctiques fora dels temples catòlics: els jueus, documentats a Girona des del segle IX i potser descendents d’una antiga comunitat emporitana.

Crida a encalçar jueus

Als oients que l’escoltaren, Oliba va exhortar-los, al final del sermó, amb una dura consigna antisemita: “Reprimiu els funestos, sacrílegs i perversos jueus, perquè fins i tot en contra de la seva voluntat aprenguin a venerar la solemnitat del màrtir que no han volgut mai estimar ni reconèixer de bon grat”. És a dir, una mostra típica d’animadversió i manca de respecte envers un grup ètnic que augmentà progressivament l’activitat dins la ciutat i la rodalia.

Cargando
No hay anuncios

Segurament, la increpació d’Oliba, representant característic de l’església aristocràtica i predicador de la pau i treva del cap de setmana, sobta més avui que llavors, però el fet demostra que el tarannà antijudaic existia molt abans que es produïssin les violències socials dels segles XIII-XV, és a dir, els assalts als calls, sobretot en temps de crisi social i econòmica, i el posterior encalçament terrorífic del totalitarisme polític.

Més enllà de les activitats mercantils, els jueus foren víctimes del menyspreu i l’odi, entre altres raons, perquè la Bíblia els feia responsables, directament o indirecta, de la mort de Jesús, encara que haguessin estat uns pocs els col·laboracionistes dels romans.  En el totalitarisme religiós que a casa nostra perdurà fins a la segona meitat del segle XX, també “anar a matar jueus”, de manera simbòlica i sorollosa, feia part dels ritus de la Setmana Santa.