INFRAESTRUCTURES

Girona debat sobre l’expulsió del cotxe privat amb nous arguments

L’exregidor Narcís Sastre proposa suprimir milers de places d’aparcament i pacificar la circulació

Ciclistes al carril bici que hi ha sota el viaducte del tren i un pas de vianants al centre urbà de Girona.
DANIEL BONAVENTURA
23/09/2021
2 min

GironaL’expulsió del vehicle particular dels centres urbans és un tema latent que a Girona torna a agafar força amb la publicació del llibre de Narcís Sastre Girona XX-XXI. Geografia urbana d’una ciutat en moviment (Llibres del Segle), que aporta nous arguments. El geògraf, que va ser regidor de Paisatge i Hàbitat Urbà a l’Ajuntament de Girona (2016-2019), afirma que la construcció de “bosses d’aparcament” situades al centre de la ciutat, com la que hi ha sota la plaça de l’Ud’Octubre, “va ser un error”, i proposa suprimir les més de dues mil places d’aparcament en superfície que hi ha a la zona de la Copa i la Devesa-Güell, així com les més de dues-centes del Parc del Migdia, entre altres mesures.

La polèmica està servida en el mateix llibre. Al pròleg, l’exalcalde Joaquim Nadal respon a l’autor del llibre que la seva proposta és “força discutible” perquè aparcaments com els dels Jutjats, la plaça de l’Ud’Octubre, la plaça de l’Hospital, la plaça del Mercat i la plaça de Salvador Espriu són “el coixí imprescindible per evitar la desertització i depauperació del centre i del Barri Vell”. També entra en el debat l’alcaldessa, Marta Madrenas, que a l’epíleg del llibre busca una via intermèdia: “S’ha de trobar la manera que aquesta transició en els mitjans de transport no sigui interpretada com una agressió per als usuaris del vehicle motoritzat, que encara són majoria”.

Clients amb vehicle

Entre els ciutadans de Girona no hi ha consens. És favorable al cotxe privat Mercè Ramírez de Cartagena, vicepresidenta de Girona Centre Eix Comercial, la qual ha explicat a l’ARA que l’aparcament és “una demanda històrica del comerç local, que s’alimenta de clients dels pobles de la rodalia”. “Precisament el comerç local associat regala tiquets d’aparcament perquè venir a comprar al centre no suposi un cost afegit”, diu.

Amb arguments contraris al vehicle privat hi ha Isaac Padrós, president de l’Associació Multicapacitats de Girona, formada per persones amb discapacitat de la UdG. Padrós vol que els vehicles “facin un pas enrere” i denuncia que “molts conductors, tot i anar contra la normativa, es prenen la llibertat d’estacionar sobre voreres i passos de vianants”. “No s’ha de prohibir el cotxe, però s’ha de restringir molt més als centres urbans”, afegeix.

Li fa costat Lluc Salellas, cap de l’oposició i portaveu de Guanyem Girona, que sosté que el Barri Vell, el carrer Santa Clara o la plaça Santa Susanna del Mercadal “són avui millors que fa vint anys gràcies a la retirada d’espai reservat als vehicles de motor”. Assegura que “un entorn sense cotxes és més segur, saludable i agradable” i que la recuperació d’entorns fins ara ocupats per cotxes “fomenta l’economia”.

Alternatives: bus i bicicleta

Des de l’equip de govern, Marta Sureda, regidora de Mobilitat i Via Pública, no es posiciona ni en una banda ni en l’altra: “La restricció taxativa no la valorem, perquè el vehicle privat dona servei a persones que no tenen alternativa. Però sí que cal contribuir a conscienciar dels impactes negatius que té el cotxe i pregonar un ús més racional del vehicle privat. Cal oferir alternatives com un transport públic de qualitat, posar facilitats al transport en bicicleta, els aparcaments dissuasius i fomentar els vehicles d’ús compartit”.

stats