Girona, càmera i acció: el curs comença farcit de rodatges
Elena Martín ha gravat 'Creatura' a l'Escala, Marçal Forés 'A través del mar' a Begur, els Javis 'La Mesías' al Barri Vell i el creador de 'Lost' es prepara per rodar una "batalla èpica" per Fires amb 'Mrs. Davis'
GironaJa han passat set anys des que Girona es va convertir en el gran plató d’una gran producció que la va projectar a escala internacional. “Joc de trons va suposar un abans i un després”, coincideixen diferents veus consultades per l’ARA de la indústria audiovisual catalana. Des de llavors que les gravacions de pel·lícules, sèries i també publicitat a les comarques gironines no han parat de créixer. Però la pandèmia va suposar un parèntesi important. No en va, aquest curs ha començat amb força amb el rodatge gairebé simultani de sobretot sèries i pel·lícules tant a Girona ciutat com en diferents punts de la Costa Brava i l’Alt Empordà, així com l’anunci del rodatge de la producció de Warner Bros i Peacock Mrs. Davis. El creador de Lost, The leftovers i Watchmen, Damon Lindelof, gravarà una nova sèrie a la capital gironina coincidint amb les Fires de Girona, pels volts de Tots Sants.
Se sumarà al rodatge de la nova sèrie de Javier Ambrossi i Javier Calvo, La Mesías, gravada la segona meitat de setembre als peus de la catedral de Girona, a la plaça del Vi i a Blanes, a més de Barcelona; així com dues produccions amb segell català a la costa. D'una banda, el segon llargmetratge de l’actriu i directora Elena Martín, Creatura, rodat a l’Escala (Alt Empordà). I, de l’altra, A través del mar, la seqüela del fenomen adolescent de Netflix del també director català Marçal Forès, A través de la ventana. L’emplaçament escollit, en aquest cas, ha sigut la cala de Sa Tuna de Begur (Baix Empordà), on també es va rodar a finals de setembre. Finalment, ja ha començat el rodatge a Figueres, Garriguella, Espolla, Vilamaniscle i Rabós d’Empordà de la sèrie La tierra de las mujeres per a Apple TV+. Té com a productora l’actriu Eva Longoria, que s’ha traslladat a viure uns mesos a Figueres. És també la coprotagonista amb Carmen Maura dels vuit capítols que adapten la novel·la de Sandra Barneda.
Carlota Guerrero, la directora del servei de la Generalitat encarregat de promoure i facilitar els rodatges a Catalunya –la Catalunya Film Comission–, constata un increment sostingut de les produccions de gran format des del 2015, interromput el 2020 a causa de la pandèmia, però que s’ha recuperat el 2021 i el 2022. En considera una mostra el gran nombre de produccions rodades a Catalunya presents al Festival de Sant Sebastià: un total de 12. Va clausurar-lo la pel·lícula de cine negre Marlowe, del director irlandès Neil Jordan, rodada a l’Hostal de La Gavina de S’Agaró, que recrea el Los Angeles del 1938. Justament les casetes de colors dels banys de Sant Pol van ser l’embrió d’un gran centre d’oci que als anys 50 i 60 es va convertir en la destinació de moda de les estrelles de Hollywood després que Ava Gardner descobrís la Costa Brava amb el rodatge de Pandora i l’holandès errant.
El càsting per a una gran guerra
Setanta anys després el panorama audiovisual ha canviat per complet i ara són les sèries nord-americanes les que continuen atretes pel patrimoni gironí. Però s’hi suma també l’auge de rodatges amb segell català. Mrs. Davis no ha confirmat encara que gravi a Girona, però qui ha obert la capsa de Pandora ha sigut el càsting durant tres dies al Plató del Parc Científic i Tecnològic de Girona per contractar entre 600 i 800 figurants per al que es preveu que sigui una gran batalla. La selecció ha sigut a càrrec de la directora de càsting Yaël Moreno, establerta a Madrid, però que des del 2019 no ha deixat de viatjar a Girona per a grans produccions. El 2019 va ser la temporada 3 de 'Westworld', gravada a Besalú. En plena pandèmia, el 2020, també hi va ser per 'Uncharted' a Lloret de Mar. L’any passat, per Marlowe. I ara, per Mrs. Davis, produïda per Peacock i Warner Bros.
“Girona és una província espectacular: ho té tot. No se’n parla massa i és un paradís”, explica Moreno per telèfon. En el darrer càsting van buscar sobretot persones pèl-roges i homes amb barba o bé cabells singulars i futuristes per al que s’intueix que serà una gran batalla que es rodarà entre finals d’octubre i principis de novembre. La directora de càsting va observar que les dates no eren les millors per als gironins per celebrar-se Fires de Girona, però no hi havia hagut alternativa. Mrs. Davis compta sobre el terreny amb el suport de Fresco Films, la mateixa productora de Joc de Trons i Westworld. L’argument gira al voltant del conflicte entre la fe i la tecnologia en el que es preveu que sigui una “batalla èpica de proporcions bíbliques”.
Moreno ha comptat aquest cop amb una nova infraestructura a Girona per al càsting: el Plató Girona del Parc Científic i Tecnològic. Va obrir les portes a produccions externes just abans de la pandèmia i aquest darrer any han notat que “el telèfon sona molt més”, com explica Òscar Xavier Gómez, director creatiu de Plató Girona i Tururut. Gómez va veure que hi havia un nínxol a Girona perquè no hi havia cap plató per llogar. “Que Warner Bros gravi aquí acaba sent molt beneficiós perquè, tot i que el gruix de l’equip ve dels Estats Units, els equips de departament acaben sent d’aquí”, detalla.
Impacte sobre el territori
Només l’impacte econòmic de la gravació de Joc de trons va ser de 3,5 milions d’euros, segons el càlcul de la Girona Film Office. La seva coordinadora, Laura Merino, destaca que a Girona ciutat sobretot es fan rodatges d’època, però que hi ha altres localitzacions en auge com el pont de l’Aurora per fer anuncis de cotxes. Al seu torn, el regidor de Turisme i Comunicació de l’Ajuntament de Begur, Eugeni Pibernat, assegura que al consistori tenen clar que és “més rendible facilitar els rodatges de pel·lícules o publicitat que no pas segons quina campanya de promoció del turisme”.
- D'envellir vestuari a crear armadures per a 'Joc de trons'El rodatge de pel·lícules pot crear oficis molt singulars arrelats al territori. Com explica Iu Gironès, el més important és “estar al lloc adequat en el moment adequat”. Nascut a Girona el 1992, la seva trajectòria vital ha anat lligada a Joc de Trons. Tenia només 23 anys quan li van trucar per envellir vestuari: des de la productora els havia arribat que sabia treballar el cuir i les pàtines; per una fal·lera que ha tingut des de petit amb l’Edat Mitjana. Llavors ni parlava anglès i tres anys després es va passar més de mig any a Irlanda reparant les armadures de l’emblemàtica sèrie, fins al punt de crear alguna de les seves armadures. El detonant de tot plegat va ser que un dia no sabien com envellir ni arreglar unes sabates, i un noi jove els va dir que els hi solucionava en un cap de setmana. Ara, amb 30 anys, ha deixat de banda els rodatges i s’ha especialitzat a la casa on viu al Pla de l’Estany en el que més li agrada: fer de propmaster, creador d’objectes singulars. Ho compagina amb la feina de músic a l’Orquestra Diversiones, on toca el trombó de vares. Després de també dirigir el departament d’art del curtmetratge Vostok i treballar a la sèrie Westworld –gravada a Besalú–, ara està negociant amb Mrs. Davis si els crea algun objecte en particular per a la sèrie. Ja ho va fer amb Los herederos de la tierra, on va construir armes. Agraeix que els productors piquin a la porta des d’una nova dimensió.