Mobilitat

La gimcana de La Sagrera: quan no tens alternativa a fer el transbord en metro

Els usuaris de Flaçà, Caldes de Malavella o Sils han de canviar de via a Sant Andreu Comtal

Cartells informatius dels canvis en les línies R11 i R2 Nord per les obres a la Sagrera a l'estació de Girona.
Aniol Costa-Pau
21/09/2022
3 min

GironaEls trens d’alta velocitat, amb els abonaments rebaixats al 50%, representen la solució més efectiva per arribar a Barcelona i esquivar les molèsties ocasionades per les obres de La Sagrera fins a finals d’any. Ara bé, entre Portbou i Barcelona Sants només l’estació de Girona i Figueres Vilafant disposen de la línia d’AVE. La resta d’usuaris de les parades de la R11 no tenen cap altra opció que viatjar a la capital amb trens de mitja distància o Rodalies i seguir el transbord a l’estació de metro de Sant Andreu Comtal amb la L1. L’única alternativa seria agafar el cotxe fins a Barcelona o bé agafar el cotxe fins a Figueres o Girona, cosa que la majoria descarten per l'alt cost de trobar o pagar pàrquing.

La primera estació amb parada de mitjana distància des de Girona en direcció a Barcelona és Caldes de Malavella. Allà agafa el tren cada dia l’Adrià, que treballa a l’administració pública i suma mitja hora més de trajecte diari, això sí, amb l’abonament de transport gratuït. “Els retards, parades i avaries són una falla històrica del servei de Renfe, així que aquestes obres, que allarguen el trajecte i t’obliguen a agafar el metro, minen encara més la paciència dels usuaris recurrents,” explica el treballador. I, sobre la dificultat de conciliar una jornada laboral presencial a Barcelona amb l’opció de viure fora de la capital, critica “que l’estat actual del transport públic t’obliga a viure a la ciutat, sobresaturada i amb preus de lloguer altíssims, o passar-te cada dia hores i hores al tren”.

La següent parada del recorregut és Sils, des d’on surt cada diumenge la Núria, estudiant del doble grau de farmàcia i nutrició, per passar la setmana a Barcelona. “Entre tren i metro, si tot va bé, que no sempre és així, abans tardava 1 h 15 min i ara 1 h 45 min. Mitja hora més, però –remarca l’estudiant– a peu dret, perquè ja fa anys que, tot i les queixes, no hi ha prou trens per assumir el volum d’universitaris que utilitzen aquesta línia fins a Barcelona el diumenge a la tarda”. Per això, afegeix que “si tingués la garantia que el servei funciona correctament, preferiria pagar que viatjar gratuïtament en vagons a rebentar”.

El cost del bitllet de metro

Des de l’Empordà, l’Anna baixa tres cops a la setmana a Barcelona per donar-hi classes. Viu a Sant Joan de Mollet i la seva estació de capçalera és Flaçà. El primer dia dels talls va optar per no tenir sorpreses i agafar el cotxe. Però ahir va fer el pas d’agafar el tren i es va sorprendre: en total va tardar només 10 minuts més del que és habitual. Va baixar a Sant Andreu Comtal i va agafar el metro per anar fins a Glòries sense un cost addicional. “Tot està molt ben indicat. Si el tren va bé, tot va bé”, assenyala després d’haver-se mentalitzat molt. Sí que lamenta que abans anava a peu a treballar des del Clot i ara s’haurà de pagar el bitllet de metro de tornada perquè només és gratuït des d’estacions on hi ha servei de Rodalies.

Amb una situació similar es troba la Maria, que també agafa el tren a Flaçà i començarà un màster a la Universitat Pompeu Fabra a temps parcial a l’octubre. Les obres li han capgirat els plans. Inicialment, tenia pensat començar el curs pujant i baixant els dos dies de classe a Barcelona des de l’estació de Flaçà, i, més endavant, començar a buscar pis compartit a la ciutat. Ara, però, la jove explica: “Com que he vist que el trajecte passa d’una hora i mitja a, com a mínim, dues hores, trobar una habitació s’ha convertit en una urgència no prevista, amb les dificultats que això suposa.” I afegeix: “Podrien haver començat les obres a l’estiu, quan el tràfic de passatgers no és tan elevat, o almenys avisar els usuaris amb temps per tal de poder planificar el curs d’una manera o una altra”.

stats