Girona fa anys que s'ha convertit en l'epicentre del ciclisme de carretera, de BTT i cada cop més del gravel. Però l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport urbà no acaba d'envolar-se malgrat l’augment de quilòmetres de vies ciclables. Amb l’objectiu de posar el focus en aquest tipus de transport, el Sea Otter Europe inclou un espai per promoure les noves formes de mobilitat urbana, sobretot la bicicleta elèctrica. L’Urban Mobility Festival acollirà empreses, fabricants i dissenyadors, a més d’una zona d’exposició de bicicletes urbanes, i s’hi oferiran dues rutes pel centre de Girona –divendres i dissabte a les 18 h– en què es podran provar bicis. El Sea Otter Europe espera acollir fins a 55.000 visitants.
La febre del ciclisme a Girona ja parla en femení
Creix un 36% la participació de dones al Sea Otter Festival, una de les grans cites esportives de l'any
Girona“És una pena que aquesta fal·lera m’hagi enxampat quinze anys tard, perquè hauria pogut compartir una gran afició”. Nascuda a Riudarenes (Selva), Anna Gibert Sau explica amb resignació com, amb 23 anys, sortia sempre sola amb bicicleta a pedalar i s’havia de buscar rutes a l’altra banda de l’Estat, com el Camí de Sant Jaume, per sentir-se acompanyada. Dues dècades després, i ja establerta a Girona, viu la febre del ciclisme a la ciutat com un alliberament. Una nova joventut en què, per fi, ha pogut compartir la seva passió amb moltes dones.
Botigues especialitzades i festivals constaten l’augment del pes de dones professionals del ciclisme o que viuen aquest esport com una gran afició. Només al Sea Otter Europe, un dels festivals de referència del sector que se celebra del 23 al 25 de setembre a Girona, ha vist com augmentava un 36% la participació de dones inscrites respecte a l’any passat.
Fugir del perill de la carretera
Una de les modalitats que agafa més volada és el gravel: és a dir, la pràctica del ciclisme amb bicicletes com les de carretera, però amb un neumàtic més ample que permet circular per pistes sense asfaltar com les de les Vies Verdes. Només aquests antics recorreguts ferroviaris ofereixen 160 km pedalables a les comarques gironines, i fins a 353 km si se segueix la ruta transfronterera Pirinexus, que passa per la Catalunya del Nord.
El gravel aporta sobretot seguretat. Moltes dones no agafaven la bicicleta de carretera per por d'accidents i veien que les bicicletes de muntanya, les BTT, els requerien massa tècnica. Ho explica Jordi Cantal, organitzador del repte Canyon Pirinexus Challenge –fer la ruta Pirinexus en menys de 18 hores– i de l'Orbea Gravel Ride Girona, de 70 km per les Gavarres. És en aquesta última cursa on han notat un repunt més gran en la participació de dones, amb gairebé una de cada cinc inscripcions tot i haver augmentat un 50% les places respecte a l’any passat.
Gibert serà a la cursa acompanyada de moltes d’altres ciclistes amb qui han format un equip d’oci: les Gravel Girls Girona. Fa gairebé un any i mig, amb dues amigues ciclistes més, l’Ester Barris i l’Helena Santacreu, van decidir engegar un grup gratuït per pedalar plegades. L’objectiu és fer una sortida al més amb només noies i fer comunitat. En poc temps ja són 80 dones de 25 a 64 anys. “És un espai molt enriquidor. També hi ha estrangeres establertes a Girona. Hi ha qui diu que és difícil fer amics aquí, però pedalant pots tenir una vida social fantàstica!”, diu.
Un equip de primer nivell
També admet que és una afició cara inicialment: una bici de segona mà de gravel val almenys 1.000 euros. Una de nova surt per un mínim de 1.500 euros, explica Xavier Matas, comercial de Biciescapa Girona, que ha notat un augment de vendes per a dones: “El món de la bici ha estat sempre molt d’homes, però cada cop hi ha més dones”. Els últims anys han proliferat les escoles de ciclisme. A Girona n’hi ha més de deu i dues tenen secció femenina. Moltes de les seves esportistes miren cap al Massi-Tactic, l’únic equip català a l’elit del ciclisme. Creat el 2019, està tancant una quarta temporada plena d’èxits.