Les taxes aeroportuàries frenen que Girona s'impulsi com a quarta pista del Prat, segons l'estudi de l'Ajuntament
Volar a Vilobí només és un 47% més barat que operar a Barcelona, mentre que a Londres i París la diferència s'enfila fins al 88%
GironaLes taxes que han de pagar les companyies frenen que l'aeroport de Girona s'impulsi com la quarta pista del Prat. Aquesta conclusió és una de les que posa damunt la taula l'estudi fet per la universitat britànica de Cranfield a instàncies de l'Ajuntament de Girona. El document posa xifres a aquesta realitat i analitza quant costa volar a Vilobí d'Onyar o bé fer-ho a Barcelona amb un Boeing 737-800 (el que utilitza Ryanair). L'estudi conclou que la diferència de taxes només és del 47%, mentre que si es tenen en compte els principals destins europeus (Londres i París) aquest percentatge entre l'aeroport principal i els secundaris s'enfila fins al 88%.
A més, el document subratlla que, a l'hora d'operar noves rutes, els incentius que dona Aena a les companyies "beneficien molt més els grans aeroports". L'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, demana fer front comú per aconseguir que Aena rebaixi les taxes a Vilobí d'Onyar i el faci "més atractiu per a les companyies".
Les noves rutes, cap al Prat
L'estudi de Cranfield, a més, recull una altra conseqüència de la política d'Aena que "beneficia" l'aeroport del Prat per damunt del de Girona: els incentius que es donen per a noves rutes. D'entrada, la universitat ja diu que aquests descomptes són "els mateixos per a tota la xarxa" (és a dir, independentment de la categoria que té l'aeroport).
L'estudi també subratlla que l'incentiu sempre s'aplica damunt la taxa que fa referència als passatgers. Durant el primer any de la nova ruta, Aena rebaixa un 75% el cost mitjà que ha de pagar la companyia (i durant el segon, hi aplica un descompte addicional del 25% si el nombre de passatgers es manté o augmenta).
"Així doncs, els aeroports que mouen més volum de passatgers es beneficien més d'aquests incentius", recull la universitat anglesa, amb referència al Prat. I això, de retruc, els fa més atractius per a les companyies "que no pas aeroports regionals petits com el de Girona".
En conseqüència, la Universitat de Cranfield conclou que si es vol impulsar l'aeroport de Vilobí d'Onyar "cal millorar el sistema de taxes aeroportuàries" (una competència que, ara per ara, està exclusivament en mans de l'Estat). A més, l'estudi diu que, com que l'aeroport del Prat té "capacitat limitada" (ja ha arribat als 44,2 milions de passatgers anuals dels 55 que pot assumir), un diferencial de taxes "més gran" entre Barcelona i Girona facilitaria el transvasament de rutes de l'un a l'altre, perquè Vilobí d'Onyar funcionés com a quarta pista.