Salvar la Comic Sans. O No
Dos dissenyadors francesos s'han proposat combatre el corrent creixent en contra d'aquesta font i reivindicar el seu lloc en l'art. La iniciativa Comic Sans Project intenta col·locar-la en logotips de marques internacionals com la Nasa, Google o la saga Star Wars
BarcelonaFlorian Amoneau i Thomas Blanc s'han proposat una tasca titllada “d'ambiciosa” per alguns sectors del disseny gràfic: restituir el valor de la tipografia Comic Sans en el món del disseny i reivindicar el seu lloc en l'art. I com pensen fer-ho? La resposta d'aquests dos dissenyadors francesos encara és més ambiciosa: volen col·locar la font en logotips de marques internacionals com la Nasa, Google o la saga Star Wars.
La tipografia Comic Sans provoca sensacions adverses tant en el món del disseny com en els usuaris de processadors de textos sense gaires més pretensions artístiques que traçar un escrit llegible. Inspirada en el tipus de lletra habitual dels diàlegs dels còmics de Marvel i DC, el dissenyador nord-americà Vincent Connare la va idear el 1994 per a Microsoft, que poc després la va incorporar en el seu catàleg de tipografies oficials. No obstant això, la irrupció i proliferació del seu ús en documents de caire seriós i en projectes amb aspiracions artístiques ha desencadenat la ira dels sectors més puristes del disseny gràfic. Un exemple d'això és el moviment Ban Comic Sans (en català, 'Per la prohibició de la Comic Sans'), que té com a únic objectiu esborrar del mapa tipogràfic una font que conceben com a expressió de “ximplesa, ingenuïtat infantil i irreverència”, i qualifiquen el seu ús d'“ignorància tipogràfica”. En un manifest penjat a la pàgina web del col·lectiu apel·len al veto de la lletra com a “única salvació” per a tothom que “sap llegir i escriure”.
Als antípodes d'aquest manifest se situa la iniciativa Comic Sans Project, d'Amoneau i Blanc, una pàgina web que serveix d'expositor per visualitzar els logotips d'un ampli ventall de marques comercials internacionals en Comic Sans. El portal recull les aportacions dels usuaris que vulguin contribuir a la omnipresència comercial de la tipografia, i enceten una guerra oberta en contra dels promotors de Ban Comic Sans, als quals titllen de “passats de moda”.
En una entrevista amb Efe, Amoneau i Blanc admeten que el projecte té un naixement “irònic”, però asseguren que “logo rere logo” han descobert que s'assoleixen uns resultats "fantàstics" si es fa un bon ús de la tipografia.