Quantes morts prematures es podrien evitar reduint un 25% el trànsit a Barcelona?
Segons l’ISGlobal, la xifra de defuncions s'incrementaria si s'hi sumés l'electrificació del port

BarcelonaUn estudi liderat per l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) afirma que reduir un 25% el trànsit motoritzat a Barcelona podria evitar gairebé 200 morts prematures cada any, ja que s'aconseguiria un descens del 17,6% en els nivells de diòxid de nitrogen (NO2). A més, si es completa el projecte d'electrificació del port de Barcelona per descarbonitzar l'activitat de la infraestructura, el nombre de defuncions prevenibles pot ascendir fins a les 228 anuals.
Aquestes són les conclusions d'un estudi fet en col·laboració amb el Barcelona Supercomputing Center - Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS) publicat aquest dimarts a la revista Health & Place. Per fer-lo, els investigadors van proposar tres escenaris hipotètics diferents, si bé tots ells compten amb les mesures que ja apareixien al Pla de Mobilitat Urbana.
D'acord amb el primer escenari suggerit pels científics, en què no es redueix el volum de trànsit però sí que es retira la circulació dels vehicles contaminants, els nivells de NO2 es reduirien un 5,9% i s'evitarien entorn de 67 morts prematures. El segon escenari va més enllà en les restriccions i aconsegueix reduir un 25% el volum del trànsit privat. En aquest cas, el descens en les concentracions de NO2 és del 17,6% i, així, es previndrien 199 morts anuals, la majoria concentrades al centre de la ciutat –on hi ha els nivells de contaminació més elevats–, així com en àrees del nord-oest. El tercer escenari, el més ambiciós, implicaria no només reduir el trànsit privat, sinó restar les emissions del port de Barcelona. S'estima que aquesta infraestructura contribueix en prop del 7% a la mortalitat relacionada amb el NO2 a la ciutat.
S'incompleix la directiva europea
Lluny de les situacions hipotètiques, el port de Barcelona disposa d'un pla d'electrificació dels molls per reduir les emissions dels vaixells durant la seva estada al port, que està previst que finalitzi l'any 2030. Així, quan el tercer escenari té en compte l'electrificació del port, el que realment vol plantejar és que reduir els nivells de NO2 en un 19,4% es traduiria en evitar 228 morts l'any.
“Encara que la mortalitat prevenible que estimem és d'una magnitud considerable, en cap dels escenaris que plantegem en el nostre estudi s'aconseguiria complir amb els nous límits màxims de NO2 que proposa la Unió Europea a la seva nova directiva de qualitat de l'aire i que entraran en vigor el 2030", diu Ana Ramos, investigadora d'ISGlobal i primera autora de l'estudi.