De migració a estampida. La comunitat científica mundial fuig de Twitter/X i es refugia a Bluesky
La deriva cap a la desinformació de X empeny la comunitat mundial de recercaires a buscar alternatives


GinebraDes que Elon Musk va arribar al capdavant de Twitter, que va reanomenar com a X, la desinformació i el tipus de contingut que envaeix la xarxa social està provocant que molts usuaris, entre els quals grans institucions i mitjans de comunicació, estiguin apostant per alternatives. La comunitat científica és una de les que sembla que també estan decidides a fer el pas. Per a aquesta comunitat Twitter representava un espai on poder connectar, compartir articles publicats, ofertes de treball i invitacions a conferències, així com un emplaçament on poder comunicar la seva recerca al públic general. "Durant els últims anys l’experiència ha empitjorat cada cop més", comenta Ilan Schwartz, investigador en malalties fúngiques a la Universitat de Duke, als Estats Units.
Entre les alternatives a Twitter/X hi ha Bluesky. Creada inicialment com una iniciativa experimental dins de Twitter, ha sorgit com una plataforma independent on els científics poden recuperar l’essència del que en el seu moment va ser la xarxa de l’ocell blau. El nombre d’usuaris de Bluesky està creixent a gran ritme, entre els quals es poden comptabilitzar desenes de milers de científics rellevants, que estan atraient l’atenció de la resta de la comunitat investigadora.
"És com Twitter al principi"
Si bé fa temps que la comunitat científica busca alternatives a Twitter/X, fins ara cap semblava haver atret prou atenció. Migrar d’una xarxa social a una altra diferent no sempre és fàcil, en particular quan t'has aconseguit crear una àmplia xarxa de contactes i t’enfrontes a la tasca d’haver de tornar a començar de nou. De la mateixa manera, una nova plataforma també significa un entorn nou i desconegut, al qual t’has d’adaptar.
Per facilitar l’adopció de nous usuaris, Bluesky presenta un entorn estètic i funcional molt similar al de Twitter/X. D’altra banda, els nouvinguts disposen dels coneguts com a "paquets d’iniciació", que són llistes curades on es troben agrupats altres perfils rellevants sota una mateixa temàtica. D’aquesta manera, les comunitats existents a Twitter es poden retrobar fàcilment en aquest nou espai. Aquest aspecte és principalment útil per a la comunitat científica, que en pocs dies pot recuperar una xarxa de contactes àmplia, activa i atractiva.
Un dels feeds més populars és el de Science, on científics i comunicadors científics de tot el món comparteixen contingut. El feed rep més de 400.000 visualitzacions cada dia i compta amb més de 3.600 contribuïdors, des de zoòlegs i biòlegs fins a astrofísics i experts en computació quàntica i intel·ligència artificial.
No només s’hi estan afegint figures científiques individuals, sinó que són les mateixes institucions de recerca i agències internacionals les que també estan apostant per Bluesky. Això està provocant que l’èxode sigui encara més significatiu, ja que els usuaris veuen que l’activitat flueix, i es deixa enrere la sensació que s’estan perdent informació que només es troba a Twitter/X.
Tocar el cel blau
Bluesky va sorgir l’any 2019 com una iniciativa experimental dins de Twitter. La idea era poder descentralitzar la plataforma amb l’objectiu de donar als usuaris més control sobre les seves dades i la seva experiència. El 2021 Bluesky va passar a ser una entitat legal independent, però l'accés a la xarxa estava restringit a persones amb invitació. No va ser fins a principis del 2024 que es va llançar una versió oberta al públic general. Des de llavors el nombre d’usuaris no ha deixat d’augmentar, amb una dinàmica molt lligada a l’actualitat de Musk i el seu entorn. Els dies posteriors a les eleccions dels Estats Units del novembre, Bluesky va créixer a un ritme desorbitat, fins que el 19 de novembre va sobrepassar els 20 milions d’usuaris, havent triplicat la xifra en només tres mesos.
Els reptes estan per arribar
Tot i que moltes figures estan cansades de la xarxa social de Musk, moltes també pensen que és important mantenir les veus crítiques i científiques a X: "Es pot pensar que estem cedint terreny a la desinformació i abandonant la gent que necessita veus crítiques a les xarxes", declara Schwartz.
Bluesky s’enfronta ara amb el repte majúscul de gestionar tota la informació i les incidències que es desprenen del gran nombre d’usuaris. També està per veure encara la política de moderació de contingut que seguirà i que li permetrà establir-se com una alternativa real a X/Twitter. "El gran creixement vindrà acompanyat d’una onada de spam i estafes", comenta Emily Liu, responsable de creixement a Bluesky. "Hem afegit més personal a l’equip de seguretat i hem contractat més moderadors per fer-hi front", afegeix.
La manera de gestionar aquests problemes i altres, com els bots, és el que realment farà distintiu Bluesky per sobre d’altres plataformes i determinarà el seu futur com a xarxa social.