Una aplicació per controlar les dades que publiquem a les xarxes... i potser vendre-les

Citizenme és una proposta perquè els internautes recuperin el control sobre la seva informació personal

Ara
10/07/2014
2 min

BarcelonaL'aplicació per telèfon mòbil Citizenme, creada per l'equip de StJohn Deakins, vol tornar al ciutadà el control sobre la seva identitat digital, que comprèn tota la informació que introduïm a la xarxa. Fins i tot vol proposar que els usuaris la facin servir per guanyar diners venent ells mateixos la seva pròpia informació personal, sense esperar que les xarxes socials ho facin pel seu compte, tot i que la primera versió de l'aplicació encara no ho fa.

De moment, només hi ha una primera versió de l'aplicació per a iPhone, que ofereix un mapa conceptual de les xarxes socials que utilitza l'usuari i l'informa del nivell de seguretat de cadascuna. Inclou un resum clar dels famosos termes i condicions que no acostumem a llegir, i marca amb vermell els aspectes que les fan més perilloses. Inclou xarxes socials com YouTube, Google+, Instagram, Twitter, Facebook, Linkedin i Pinterest. A més, ofereix l'opció de descobrir el "jo virtual" de l'usuari mitjançant una descripció de la personalitat que es desprèn de Facebook perquè cadascú vegi quin perfil psicològic es pot desprendre d'allò que hi compareix i a què poden accedir les empreses publicitàries. Defineix, per exemple, en quin grau un usuari concret és conservador o liberal, espontani o organitzat i reservat o obert.

A internet tot és gratuït però les cotitzacions de les empreses que hi ha darrere aquestes webs no pugen per art de màgia, sinó gràcies a la informació que hi publica cada internauta, que es fa servir per generar bilions d'euros cada any en ingressos publicitaris. No és casualitat que els anuncis que envaeixen les pantalles ensenyin justament allò que volem comprar. Són aquestes webs que venen a les empreses la nostra privacitat: qui som, d'on venim, què comprem. L'objectiu futur de Deakins és convertir aquest negoci en ciutadà. La idea de l'aplicació és arribar a posar en contacte els cibernautes que vulguin vendre les seves dades personals i les empreses que vulguin enviar publicitat.

"Qui ha de controlar la teva ànima digital? monstres de les galetes, usurpadors d'identitat, el Big Brother o tu mateix?" Aquest és el reclam que fa servir l'equip per promocionar l'eina que confia en trobar clients que vulguin vendre la seva privacitat en un futur, tal com explica 'Wired'. Citizenme sembla part de la necessitat de posar límits al món digital que ha deixat de ser un joc per passar a ser un espai molt real en el que tothom pot defensar els seus drets i fer negoci.

stats