Red Bull reinventa l'experiència de les torres humanes a l'Índia
Per segona temporada, la marca de begudes energètiques organitza una competició Dahi Handi a la ciutat índia de Bombai
BarceonaRed Bull sempre s'ha caracteritzat per comptar amb una gran visió de l'espectacle. La seva intervenció és cada cop més visible en diversos esports d'aventura que s'han obert al gran públic gràcies als seus esdeveniments. Els trobem en curses de motocròs, en ral·lis o en Fórmula 1, però també en competicions d'avions acrobàtics, salts de trampolí des de penya-segats i tornejos internacionals de videojocs. Red Bull ha donat una segona vida a esports més alternatius com l''skateboarding', el surf, el descens en bicicleta de muntanya i, des de l'any passat, el Dahi Handi, les tradicionals torres humanes de l'Índia.
Per segona temporada consecutiva, Red Bull ha organitzat a Bombai el Jod ke Tod, una competició d'equips de ‘govindes’ –els homòlegs castellers de l'Índia–, on l'altura ha estat substituïda per la velocitat. 32 equips masculins i 8 de femenins han pres part els darrers caps de setmana en aquesta competició. L'objectiu era córrer en grups de dos equips a través d'un camp de fang, construir una estructura de cinc pisos d'altura i trencar una olla o ‘handi’ en el mínim temps possible. Els grups més àgils es classificaven per a la final, que va tenir lloc diumenge 21 d'agost a la vila suburbana de Bandra, a Bombai, i on el llistó es va situar als sis pisos d'altura. L'equip masculí més ràpid, el Jolly Govinda Pathak, va alçar la seva construcció en només 11,98 segons, mentre que el Ran Zunzar Mahila Govinda Pathak, l'equip femení guanyador, ho va fer en 18,64 segons.
Coincidint amb la consideració de les torres humanes índies com a esport d'aventura pel govern del país asiàtic, l'any 2015 es va organitzar el primer torneig, que va comptar amb una única jornada. L'èxit d'aquesta primera experiència ha fet que enguany el Jod ke Tod creixés i adoptés un format més complert, amb cinc rondes classificatòries i una gran final. Per primer cop, també, enguany s'ha organitzat un premi per a una categoria íntegrament femenina.
L'essència transformada del Janmashtami
La Krishna Janmashtami és una celebració hinduista que té lloc un cop a l'any, entre finals d'agost i principis de setembre –enguany, tot just el 25 d'agost–, i que commemora el naixement de Krixna. Celebrat a diferents regions, a la zona de les ciutats de Bombai i Pune pren forma el Dahi Handi, una tradició similar a la dels castells catalans. Els grups de ‘govindes’ s’apleguen a les places per alçar la torre humana més alta que els permeti arribar al ‘handi’, una olleta de fang que es penja a gran altura. L'objectiu és arribar ben amunt per poder-la trencar i fer caure una mena de mantega que diu la història que era el dolç preferit de Krixna quan era petit. Els últims anys, les formacions dels Castellers de Vilafranca, els Capgrossos de Mataró i els Castellers de Sants han pogut participar de la celebració en les seves respectives expedicions a l'Índia, i fins i tot un documental de producció catalana, el ‘Melting Pot’, recull l'experiència de la colla barcelonina.
La marca de begudes energètiques ha transformat l'altura en velocitat i l'autosuperació en competicions paral·leles. L'esdeveniment ha tingut una gran acollida a l'Índia i ja es preveu que n'hi hagi una tercera edició l'any vinent.
Aquest any, a més de seguir els grups de ‘govindes’, Red Bull podria retransmetre també el Concurs de Castells que tindrà lloc els dies 1 i 2 d'octubre a la Tarraco Arena Plaça de Tarragona.