L’anunci d’Estrella Damm inspira el món casteller
Les colles de Mollet, Esplugues i Vilafranca han adaptat l’anunci de la marca cervesera per evocar els seus grans èxits
Les colles castelleres viuen en la constant de voler omplir l’assaig de camises per poder fer les millors proves possibles i, de retruc, millors castells a plaça. La crida per assistir als assajos o als actes de la colla són una manera d’intentar-ho, però també les campanyes de comunicació. En aquest començament de temporada, l’anunci d’Els Hamelins d’Estrella Damm ha sigut un ham a què els Castellers de Mollet, els Castellers d’Esplugues i els Castellers de Vilafranca s’han agafat per intentar recuperar bona part dels membres de la colla que encara no han tornat a l’activitat castellera després d'una aturada de quasi dos anys.
L’anunci de l’empresa cervesera, a més, encaixa com l'anell al dit al moment actual del món casteller. Així com l’anunci original explica la situació de recuperació de les essències en què es troba el Barça, els castells també viuen en un punt de tornar a posar les bases que serveixin per retrobar-se amb els grans castells. Tots ells parteixen de la mandra que poden tenir alguns per reincorporar-se als assajos. D’aquesta manera, el vídeo serveix tant per rememorar els grans èxits de les colles com per reiterar als menys convençuts que, per arribar-hi, també s’hi ha de ser en els moments més complicats.
Els Castellers de Mollet van ser els primers que van versionar l’anunci, tot evocant els castells de set descarregats per la colla vallesana, i recorden que la clau va ser “confiar en les proves que fèiem per construir la base” o “gaudir cada assaig amb la il·lusió que faríem història”. D’aquesta manera, insisteixen que cal “fer el mateix amb la nova canalla, gaudir de cada moment i tornar a somniar”.
Els següents a sumar-se a adaptar l’anunci van ser els Castellers d’Esplugues (en aquest cas en una versió doblada de l’original), que recorden que per arribar a la clàssica de vuit descarregada van haver de creure en l’assaig. Els últims que n'han fet una versió han sigut els Castellers de Vilafranca, que insisteixen que cal “tornar a omplir Cal Figarot” i “voler guanyar a tot arreu” per tornar a regnar en el món casteller com havien fet en anys anteriors.
La campanya també té mira cap als actes més locals. Els cargolins, per exemple, diuen que si deixen de fer castells no assistiran al "ferro ferro" (acte de la Festa Major d’Esplugues), i els verds assenyalen que també haurien de deixat d’anar a l’entrada de Sant Fèlix, com a mostres d’identitat dels seus municipis.
A tots tres, a més, els uneix un element en comú: tanquen l’anunci escenificant que, més enllà dels assajos, dels records i dels èxits castellers, formar part de la colla és estar acompanyat de vivències amb cadascuna de les persones que hi participen.
L’inici de la recuperació
Les tres campanyes arriben en un moment en què el món casteller es recupera a poc a poc després de l’aturada forçada per la pandèmia. El retorn, com es podia esperar, és costerut i és evident que encara es tardarà un temps a poder tornar al moment del 2019.
Actualment encara hi som lluny. Així com fa dos anys a aquestes altures de la temporada ja hi havia 39 colles que havien fet una actuació completa amb castells de set, ara mateix només en són 19. Les colles capdavanteres també van a un ritme més pausat i encara no s’ha vist cap castell de nou a plaça.
De totes maneres, la gran majoria de les colles respiren un cert optimisme veient que s’estan fent passos endavant i en les últimes setmanes ja s’ha vist una clara millora tant en nombre d’actuacions com de nivell.