Els Castellers de Vilafranca tornen a veure's embolicats per la polèmica sobre l'ús de publicitat
No és el primer cop que la formació rep la reprovació de la Coordinadora, ara, a més, està al punt de mira per no fer servir el casc de protecció obligatori
BarcelonaL'acte de presentació del nou canal de la plataforma privada de televisió Movistar+ que emetrà a partir del proper dia 24 de juny continguts de la Xarxa de Televisions Locals entre els quals es troben les transmissions de diades castelleres ha despertat una gran controvèrsia en el món casteller. Més enllà de la valoració del producte, la polèmica ha esclatat per la participació dels Castellers de Vilafranca que, segons una primera valoració de la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya, podrien haver incomplet diversos acords presos en assemblea.
La presentació, que va tenir lloc dilluns a la Torre Telefónica-Diagonal 00, i que va comptar amb la presència de Mercè Conesa, presidenta de la Diputació de Barcelona, Kim Faura, director general de Telefónica Catalunya, i Francesc Pena, conseller delegat de La Xarxa, va gaudir de la demostració castellera de 'Green Towers', la marca sota la qual els Castellers de Vilafranca realitzen demostracions, tallers i altres activitats.
Durant l'exhibició, els castellers van lluir la seva nova camisa d'assaig que, en el marc d'un conveni de col·laboració segellat la temporada passada, a banda de lluir l'escut de la colla, incorpora el logotip de La Xarxa a l'esquena. Durant l'exhibició, en la qual els vilafranquins van alçar un tres de set, cap component va fer servir el casc de seguretat habitual en el món casteller. A banda, el pom de dalt de la construcció, composat normalment per dos dosos, un acotxador i un enxaneta, es va realitzar amb ‘acotxaneta’, una figura utilitzada puntualment en el món casteller universitari per rebaixar el pes d'aquesta part de l'estructura en restar un component.
Després que es generés una important polèmica a les xarxes socials, durant el vespre de dimarts es va conèixer que la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya ha obert un expedient informatiu sobre el cas i els Castellers de Vilafranca no van trigar a publicar un comunicat de disculpes. En el text emès per la formació penedesenca, s'explica que es va tractar d'un acte privat i que els castells es van alçar amb la camisa d'assaig a petició de l'organització. “D'acord amb el format de demostració pactada amb l'organització, no es van dur a terme castells de forma convencional, sinó que es van alçar incomplets” expressa el comunicat, que finalitza afirmant que “els Castellers de Vilafranca lamentem no haver fet ús del casc en els dosos i la cassoleta [coneguda també amb el nom d'acotxadora], motiu pel qual demanen disculpes a les colles castelleres i al món casteller en general, per incomplir una de les normes bàsiques de seguretat i de la qual ens som un dels pioners i uns acèrrims defensors.”
Els ‘verds’ podrien haver incomplet dues de les normes restrictives de la CCCC
L'any 2010 l'assemblea de la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya va decidir implantar de manera definitiva el casc entre els membres que formen el pom de dalt dels castells: dosos, acotxador i enxaneta. Des de llavors, l'ús d'aquest element de seguretat és obligatori independentment de l'edat dels components d'aquesta part dels castells. En el seu comunicat, els Castellers de Vilafranca reconeixen obertament haver trencat aquesta norma, de manera que caldrà esperar per conèixer les consideracions del principal òrgan casteller.
Després de l'aparició el 2011 de certs rumors que apuntaven a la possibilitat de que els Castellers de Vilafranca contractessin publicitat per lluir a les seves camises, la Coordinadora va portar el tema a debat a l'assemblea ordinària de 2012 on es va decidir prohibir l'ús de propaganda a la indumentària emprada a l'hora de fer castells. L'acord es va aprovar amb 565 vots a favor, 65 en contra i una trentena de vots en blanc i dictava textualment “la prohibició d'exhibir ni inserir el nom, marca, logotip i/o denominació de cap producte identificador d'un patrocinador en la indumentària castellera (camisa, pantalons, faixa, mocador i casc, en el seu cas) durant les actuacions de les colles castelleres”.
Els mateixos Castellers de Vilafranca van despertar de nou la polèmica el 2013 en alçar els seus castells a Londres vestint samarretes amb la publicitat del grup Damm, patrocinador principal del món casteller. La discussió va acabar esquitxant de rebot també a colles com els Castellers de Barcelona o els de Sant Cugat, a qui la Coordinadora va obrir expedients informatius per lluir publicitat del Banc de Santander al casc de la canalla, en el primer dels casos, i per fer servir l'enxaneta d'un pilar una samarreta de Vueling en el segon. L'argument de que es tractava d'un acte privat ja es va esgrimir el 2013 en els tres casos. Ara, s'afegeix la justificació de que la camisa utilitzada no era la d'actuació sinó la d'assaig, si bé aquesta es va fer servir en una exhibició.
Si bé també s'han alçat veus crítiques per la manca de pinya a l'hora d'alçar el tres de set, la Coordinadora no s'ha pronunciat mai amb cap norma al respecte. Al no haver-se realitzat encara cap estudi que quantifiqui la pinya necessària per motius de seguretat, aquest últim punt es pot considerar objectiu i no hauria de suposar més que un retret o consell per part de l'agrupació de colles castelleres.