CARTES I MISSATGES

Cartes a la Directora

15/02/2025

ARA
14/02/2025
3 min
Regala aquest article

Escola d’egos

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Els egos d’algunes persones poden fer molt de mal quan miren només d’imposar-se sobre els altres. Trump i Musk en són un exemple. Des que el primer és president no hi ha cap informatiu que no comenci amb ell. No té aturador. I què fa el fill petit de Musk a collibè del seu pare, exhibit davant totes les càmeres al despatx presidencial? Li estan alimentant i educant el mateix tipus d’ego de cara al futur?

Eulàlia Rodríguez Pitarque

Torroella de montgrí

La IA i el català

Quina sorpresa: hem descobert que, sigui a causa dels algoritmes o de la intel·ligència artificial, i tot i parlar en català amb la meva germana, més tard aquelles converses convencionals –com ara parlar d’un vi o d’un lloc per viatjar– immediatament es traduïen en diferents ofertes que apareixien a la pantalleta dels nostres mòbils. O sigui, fa molts anys que estem lluitant per defensar que es parli el nostre idioma, sigui a Europa o a la nostra terra, i només trobem entrebancs i excuses sense cap justificació real. Diuen, per exemple, que el pressupost per introduir el català al Parlament Europeu és massa elevat... i, en canvi, a qualsevol lloc del món, ens poden “espiar”, tot i parlar en català! Sembla inversemblant, oi? Ja n’hi ha prou de prendre’ns el pèl! Vull dir que ja és hora que el món reconegui que els que naixem a Catalunya i que tenim el català com a llengua materna volem continuar vivint parlant la nostra llengua a casa nostra. Quin problema hi ha?

Albert Altés Segura

Llançà

El futbol continua sent només d’homes

Soc jugadora de futbol i cada setmana, quan consulto els resultats del meu equip a la web de la Federació Catalana de Futbol, he de triar entre “Futbol” i “Futbol Femení”. Aquesta distinció em fa pensar que “Futbol” es refereix només als homes.

Entenc que sigui necessari diferenciar entre futbol masculí i femení per millorar l’accés a la informació. El problema és que quan parlem de “futbol” encara ens estem referint al futbol masculí, mentre que per al femení hem de fer una menció explícita.

Tot i els avenços que ha fet el futbol femení, el llenguatge que utilitzem continua tenint un biaix de gènere. Potser molta gent no ho percep, però com a jugadora ho noto cada dia. El futbol ha de ser un espai per a tothom, i el llenguatge ha de reflectir aquesta igualtat.

Marta Fons Vergé

Castelldefels

Caos a l’AP-7

Accidents com el de l’AP-7 el passat 7 de febrer entre tres camions, que va ocasionar un mort i una aturada de més de sis hores als conductors que hi passàvem, s’han d’evitar. El director del Servei Català de Trànsit anuncia la figura d’un responsable de sinistres encarregat d’informar els conductors per buscar alternatives. No és suficient. En la meva opinió, i per evitar els sinistres, un cop l’AP-7 ha esdevingut gratuïta, s’ha d’obligar els camions que es mantinguin al carril lent i no puguin avançar si no és absolutament necessari. Ben segur que així disminuirien els accidents i milloraria el trànsit.

Antoni Vilanova Casals

Barcelona

Ucraïna

Trump està revolucionant la política internacional, i pot semblar que aporti solucions a curt termini, però en realitat pot estar causant unes crisis molt més grans en un futur no gaire llunyà. Diuen que cada país té els governants que es mereix, però nosaltres aquest home no l’hem votat.

Carme Sánchez

L'Hospitalet de Llobregat

stats