Infraestructures

Tres places i un bosc per connectar Tarragona amb el port

La reforma d'aquesta infraestructura preveu prendre espai al vehicle privat i tenir més vegetació

El Port de Tarragona durant la recent jornada de portes obertes
13/06/2023
3 min

Tarragona"Som al costat del mar i del barri del Serrallo, però estem totalment aïllats", denuncia Mari Carme Puig, la presidenta de l’Associació de Veïns del barri del Port de Tarragona. Aquesta "incomunicació" no només afecta els veïns del barri sinó també molts tarragonins, ja que aquest és un dels accessos naturals i històrics per arribar al port. "Vivim d’esquena al mar", lamenta. Actualment, el centre de la ciutat i el port només es troben a través del barri del Serrallo o bé per la passarel·la de la platja del Miracle. També hi ha un petit pas a la plaça dels Carros, al barri del Port, però és totalment "insuficient", segons Puig. És en aquest punt on més s’hi han fixat els arquitectes que han guanyat el concurs per connectar la ciutat amb el port.

El projecte, que tot just és inicial i encara pot patir canvis, preveu ampliar aquest pas que, ara mateix, és un passadís soterrani que passa per sota les vies del tren. Per arribar-hi es pot anar per unes escales normals o per unes de mecàniques, que no funcionen gairebé mai. També hi ha un ascensor, que s’espatlla contínuament, segons denuncien els veïns. La idea és ampliar aquest passadís i poder-hi accedir a través d’una escalirampa, que és una barreja que integra les escales de tota la vida amb una rampa. Quan els tarragonins baixin per aquesta gran rampa i deixin enrere la ciutat, es trobaran amb un "bosc" que serà la porta d’entrada a un espai totalment renovat i molt més amable.

Imatge virtual del futur port de Tarragona.
Proposta de transformació del port
Un espai més verd i més connectat

3

4

5

2

1

8

12

1. Plaça de l'Autoritat Portuària de Tarragona

2. Plaça Reial i unió de places

3. Plaça dels Carros

4. Parc Port Tarraco / zones d'ús lúdic i d'esport

5. Eix Moll de la Costa amb prioritat per als vianants

i carril bici

6. Passeig del Rellotge

7. Moll de Llevant

8. Obertura del mur amb escalinata-grada

9. Obertura del mur per accedir a l'aparcament soterrat

10. Cobertura del'aparcament

11. Aparcament soterrat

12. Connexió interna dels edificis

9

10

11

6

7

3

4

5

2

1

8

12

9

10

11

6

7

1. Plaça de l'Autoritat Portuària de Tarragona

2. Plaça Reial i unió de places

3. Plaça dels Carros

4. Parc Port Tarraco / zones d'ús lúdic i d'esport

5. Eix Moll de la Costa amb prioritat per als vianants i carril bici

6. Passeig del Rellotge

7. Moll de Llevant

8. Obertura del mur amb escalinata-grada

9. Obertura del mur per accedir a l'aparcament soterrat

10. Cobertura de l'aparcament

11. Aparcament soterrat

12. Connexió interna dels edificis

3

4

5

2

1

8

12

9

10

11

6

7

1. Plaça de l'Autoritat Portuària de Tarragona

2. Plaça Reial i unió de places

3. Plaça dels Carros

4. Parc Port Tarraco / zones d'ús lúdic i d'esport

5. Eix Moll de la Costa amb prioritat per als vianants i carril bici

6. Passeig del Rellotge

7. Moll de Llevant

8. Obertura del mur amb escalinata-grada

9. Obertura del mur per accedir a l'aparcament soterrat

10. Cobertura de l'aparcament

11. Aparcament soterrat

12. Connexió interna dels edificis

El projecte de l’equip format per MasMaristany Arquitectes SLP vol "simplificar la mobilitat rodada per donar pas a vianants i bicicletes" i "renaturalitzar" l’espai. Hi haurà tres places connectades entre si i envoltades de vegetació: la tarragonina plaça dels Carros, la de la seu de l’Autoritat Portuària de Tarragona i la plaça Reial. Segons el projecte, aquests tres espais actuaran de connectors entre la ciutat, el Moll de Costa i la zona de les seus de l’Autoritat Portuària. Just davant d’aquest edifici, es preveu actuar sobre l’actual mur i fer-hi unes escales que donin accés a la plaça Reial i també serveixin com a grades per veure la resta del port, en direcció al Serrallo.

Un dels punts més delicats del projecte és la voluntat de prendre espai al vehicle. Actualment, tota aquesta zona està pensada per al tràfic: àmplies rotondes, carrils i aparcaments en superfície. El pla preveu suprimir les tres rotondes i també un dels vials que ara mateix s’utilitza per sortir de l’aparcament, que en el futur serà soterrat.

Per poder fer tota aquesta actuació, el Port ha demanat a l'Ajuntament que li deixi assumir la gestió de la plaça dels Carros. El president del Port, Saül Garreta, que és arquitecte, va anunciar que la reforma que preveuen fer en aquesta plaça podria costar quatre milions d'euros. De moment es desconeix quina és la intenció del nou govern municipal, que prendrà possessió a partir d'aquest dissabte. Fonts del nou equip han explicat a l'ARA que encara s'han d'estudiar el projecte. Qui sí que ho té clar és la Mari Carme Puig: "Si el Port té diners i l'Ajuntament no, doncs que ho faci el Port. Quin problema hi ha?"

En la presentació, Garreta va explicar que aquest projecte es desenvoluparà en diverses fases en els anys vinents i que els primers treballs podrien començar a finals d’aquest any mateix. L’objectiu, segons va dir, és "crear un espai que prioritzi les persones, el seu benestar i la seva salut en el centre de les decisions i del disseny i, al mateix temps, contribuir a capturar CO₂ per contribuir a la lluita contra el canvi climàtic".

Portes obertes

Per mostrar a la ciutadania aquest projecte de transformació, així com els reptes de futur que té la infraestructura portuària, aquest passat cap de setmana el Port de Tarragona va organitzar diferents jornades de portes obertes. Hi havia preparades diferents activitats, des d'una exposició sobre aquest projecte urbanístic fins a viatges en tren i golondrina. En total hi van participar 8.000 persones.

stats