Mobilitat

Territori cedeix a les peticions de Salou i desencalla el futur tramvia de Tarragona

El tren que ha de començar a circular el 2026 tindrà més trams sense catenària

3 min
Imatge virtual de com serà la parada del Tramcamp al seu pas pel Campus de Sescelades de Tarragona

CambrilsEl canvi de govern a la Generalitat ja s'ha notat al Camp de Tarragona, on s'acaba de desencallar un dels projectes més importants: el del Tramcamp. El tramvia que ha de començar a comunicar els principals municipis tarragonins a partir del 2026 acumulava al·legacions i fins i tot amenaces de ser denunciat a la justícia per part de l'Ajuntament de Salou. El seu alcalde, Pere Granados, s'oposava frontalment al projecte perquè a més d'utilitzar catenària, obligava a instal·lar voreres de 25 centímetres, "i això és inimaginable en un carrer comercial", defensava. A més, Granados reclamava a la Generalitat que es fes càrrec de la urbanització de l'entorn de les vies, i complís així un compromís adquirit amb l'Ajuntament l'any 1989. Aquesta urbanització està valorada en més de 14 milions d'euros.

Totes aquestes reivindicacions feien trontollar l'esperat Tramcamp, però el nou govern de la Generalitat, ara en mans dels socialistes, ha decidit cedir a les peticions de l'alcalde i aquest dimecres ha organitzat un acte per deixar clar que l'esperat Tramcamp avança. A la trobada davant dels periodistes, hi havia la nova consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque; l'alcalde de Salou, i també el de Cambrils, Alfredo Clúa. També hi ha participat la nova delegada de la Generalitat al Camp de Tarragona, Lucía López Cerdán, en el que ha estat el seu primer acte oficial. Tots s'han mostrat molt satisfets de l'acord, que permetrà que el Tramcamp "estigui completament integrat a la trama urbana", segons ha destacat Clúa.

Paneque ha insistit que el canvi de posicionament respon a la voluntat del nou Govern "d'escoltar el territori" i ha destacat el "treball cooperatiu" fet entre la Generalitat i els ajuntaments durant la legislatura passada. "És obvi que aquest és el resultat del treball de governs anteriors", ha dit. Paneque no ha parlat del compromís d'urbanitzar l'entorn de les vies, però l'alcalde Granados ha explicat que aquest dimarts va tancar l'acord amb el nou secretari d'Infraestructures, Manel Nadal.

El traçat del Tramcamp
Traçats metropolitans i urbans del tramvia segons la fase en què estan inclosos

Primera fase

(prevista per al 2026)

Estació de tren

Bellissens

Segona fase

(prevista per al 2028)

Reus

Aeroport

URV

Tecnoparc

URV

Estació intermodal

Campclar

Tarragona

Port

Vila-seca

Cambrils nord

Salou

Primera fase (prevista per al 2026)

Segona fase (prevista per al 2028)

Estació de tren

Bellissens

Reus

Aeroport

URV

Tecnoparc

Estació intermodal

Vila-seca

Cambrils nord

Salou

URV

Tarragona

Campclar

Vila-seca

Port

Primera fase (prevista per al 2026)

Segona fase (prevista per al 2028)

Estació de tren

Bellissens

Reus

Aeroport

URV

Tecnoparc

Estació intermodal

Vila-seca

Cambrils nord

Salou

URV

Tarragona

Campclar

Port

500 milions d'euros

El març de l'any passat el Govern va iniciar la licitació dels set tramvies que circularan pel primer tram, que és el que unirà Cambrils amb Salou i Vila-seca, i va enllestir el projecte de la segona fase, que haurà d'unir Reus i Tarragona amb aquest primer tram. La primera fase del Tramcamp té un recorregut de 14 km i tindrà 14 estacions, entre les quals també destaca Port Aventura. Tres d'aquestes estacions seran intercanviadors amb Rodalies. El fet que alguns trams urbans funcionin sense catenària obligarà a instal·lar unes bateries als tramvies, que pesaran més i perdran velocitat "però gairebé no es notarà", segons ha assegurat Carlos García, tècnic del departament.

La segona fase és la que continuarà fins a unir Reus i Tarragona dibuixant sobre el traçat una línia que tindrà forma de Y. Aquesta segona fase no entrarà en funcionament fins al 2028. Tot el projecte costarà més de 500 milions d'euros.

El Tramcamp és un projecte que es discuteix des de fa 20 anys. El Camp de Tarragona és la segona àrea metropolitana de Catalunya, on viuen 334.881 persones i que rep la visita de 3,6 milions de turistes cada any. Tot i això, la comunicació en transport públic entre els diferents municipis és molt deficient. Per fer-se'n una idea: entre Sants i la Sagrera hi ha aproximadament la mateixa distància que entre Reus i Tarragona, però el que a Barcelona uneix el metro en poca estona, a Tarragona ho fa un tren que, en algunes franges horàries, només passa un cop cada hora.

stats