Infraestructures

Tarragona espera confiada el nou traçat ferroviari de mercaderies

El ministeri de Transports reactivarà els grups de treball per presentar una ruta alternativa consensuada

3 min
Viaducte del Corredor del Mediterrani a l'Hospitalet de l'Infant / ACN

TarragonaNingú sap encara quin és el nou traçat que proposarà el ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) per fer passar els trens de mercaderies a través de Tarragona, però el sentiment generalitzat és que, per fi, serà consensuat amb el territori. “Estem convençuts que serà una proposta raonable”, confia el portaveu de la plataforma Mercaderies per l’Interior, Eugeni Sedano. I és que, fins ara, cap de les propostes del Corredor Mediterrani que s’han anat presentant ha convençut el territori. 

Traçat proposat per a les mercaderies

l’Arboç

el Vendrell

Roda de Berà

Perafort

Coma-ruga

Constantí

Reus

Torredembarra

Tarragona

Vila-seca

l’Arboç

el Vendrell

Coma-ruga

Roda de Berà

Torredembarra

Perafort

Constantí

Tarragona

Reus

Vila-seca

l’Arboç

el Vendrell

Coma-ruga

Roda de Berà

Torredembarra

Perafort

Constantí

Tarragona

Reus

Vila-seca

El passat mes de març el secretari d’estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, es va reunir amb els alcaldes de Tarragona, Reus i el Vendrell. En aquella trobada, el representant de l’Estat es va comprometre a repensar quin ha de ser el traçat del Corredor Mediterrani al seu pas per Tarragona, i a reactivar els grups de treball per trobar una solució consensuada. L'endemà mateix, el sector econòmic de Tarragona va celebrar un acte a la seu de Pimec a Barcelona per demanar que el traçat no vagi per la costa, tal com estava previst inicialment, sinó que circuli per l’interior però lluny dels nuclis habitats. En aquell acte hi havia el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, i el del Port de Tarragona, Saül Garreta, així com diferents alcaldes i la consellera de Territori, Ester Capella. La pressió per tancar d’una vegada per totes un traçat consensuat per a aquesta infraestructura tan necessària va continuar en campanya electoral, quan la plataforma Mercaderies per l’Interior va organitzar un debat on tots els partits polítics també van defensar aquesta mateixa postura. 

Actualment, les mercaderies, al seu pas per Tarragona, circulen per la costa per un ample de via diferent del de la resta d’Europa. A partir d’una proposta del govern de Mariano Rajoy, en aquesta línia de la costa s’hi està construint una tercera via per on haurien de transportar-se les mercaderies temporalment. Aquesta era l’opció més econòmica, però també la que més problemes pot generar. Per una banda, implica carregar encara més un traçat que ja no dona l’abast. “És evident que algun dia col·lapsarà. És un corredor que cal potenciar, i al pla de Rodalies ja està previst anar augmentant trajectes [de viatgers]; per tant, sí, col·lapsarà”, conclou l’investigador de l’Escola Tècnics d'Arquitectura a Reus, Miquel Virgili Martínez.

Cal tenir en compte que, segons les exigències d’Europa, l’any 2030 el 30% de les mercaderies s’hauran de transportar en tren. Actualment, a l’Estat només el 4% de les mercaderies es mouen a través de la infraestructura ferroviària. A més, a Tarragona es troben les dues línies de mercaderies que arriben de la resta de l’Estat, la que ve per l’interior i la del Mediterrani. L'altre problema que provoca el traçat pel litoral és l’impacte sobre el territori. La línia de la costa travessa municipis, com Tarragona o el Vendrell, i ningú vol trens a prop de casa i encara menys si poden transportar mercaderies perilloses, com és el cas.

Alta velocitat i AP-7

El traçat que la plataforma Mercaderies per l’Interior ha consensuat amb ajuntaments, el sector econòmic i el químic i les entitats ecologistes passa per l'interior, però lluny de nuclis habitats. El traçat connecta les dues línies (la que ve de l’interior i la del sud del Mediterrani) després de superar Reus a través d’una circumval·lació, i continua durant un tram al costat de la C-14 fins que arriba al polígon de Constantí. A partir d’aquí continua en paral·lel per les vies d’alta velocitat ja existents fins a la Pobla de Montornès, on s’enfila fins a Barcelona en paral·lel a l’AP-7. 

Els municipis de l’interior de Tarragona també estan a l’espera. De les tres propostes anteriors, dues travessaven Valls, una de les quals aprofitant una via del segle XIX que passa pel costat de dos instituts i de dues escoles. “Voldríem dir que tenim confiança, però, de moment, estem a l’espera”, explica Sònia Roca, regidora de Sostenibilitat i Urbanisme de Valls. Roca també veu amb bons ulls la proposta feta per Mercaderies per l’Interior perquè “aprofita les ferides que ja té el territori, com l’alta velocitat i l’AP-7”.

"Esperàvem la proposta després del 9 de juny, però ja no sabem quan arribarà", diu Roca. I és que l'única cosa que tothom sembla tenir clara és que la darrera proposta no arribarà fins que acabi el cicle electoral.

stats