Turisme

Tarragona busca turistes amb màniga llarga

La demarcació prova d'estirar la temporada més enllà dels mesos d'estiu

Jordi Mumbrú / Jordi Salvat
i Jordi Mumbrú / Jordi Salvat

TarragonaEl parc d'atraccions de Port Aventura World batrà un rècord aquest 2023: estarà obert durant 276 dies. Per aconseguir-ho, el parc iniciarà la temporada el 17 de febrer (aprofitant el Carnaval) i anirà obrint els caps de setmana fins que arribi el bon temps, moment en el qual passarà a obrir cada dia. La decisió és arriscada, però la companyia està convençuda que aquesta ampliació del calendari la portarà a batre un altre rècord: el d'assistència. Aquesta aposta de Port Aventura seria impensable si no fos per tota la feinada que s'està fent des de fa anys a les comarques de Tarragona per intentar desestacionalitzar el turisme i aconseguir que vinguin visitants més enllà dels mesos d'estiu.

Cargando
No hay anuncios

Actualment, el turisme estiuenc representa a la demarcació de Tarragona entre el 60% i el 70% del total, i l'objectiu és anar reduint el percentatge. "Tenim diferents línies de treball per intentar estirar el turisme per davant i per darrere i que arribi des del març fins al novembre", explica la directora del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, Marta Farrero. El tipus de visitant que troba atractiva Tarragona més enllà dels mesos d'estiu és, principalment, l'esportiu, el familiar i el gastronòmic.

Un exemple és Cambrils, on des de fa anys l’Ajuntament organitza unes taules de treball amb restauradors i hotelers per, a més de decidir on van a parar els diners recaptats per la taula turística al municipi, es puguin trobar iniciatives per allargar la temporada turística. “La sintonia és bona i intentem tirar endavant les activitats que ells proposen”, afirma la regidora de Turisme de Cambrils, Yolanda Burgos. Un dels grans èxits de Cambrils és el Mundialito, una competició infantil en què participen 300 equips que uneix les estrelles del futbol del futur, o el Campionat de Catalunya de Vòlei Platja. Però també s’han especialitzat en altres esports com l’atletisme, la vela i el ciclisme. "Tenim algunes condicions òptimes per a aquest tipus de turisme –apunta Farrero–, com el clima, les instal·lacions esportives i una gran oferta hotelera i de càmpings".

Cargando
No hay anuncios

A Tarragona ciutat també han aconseguit fer-se un lloc en el turisme esportiu i, des del mes de juny, la piscina Sylvia Fontana, a l'Anella Olímpica, compta amb el segell de Turisme Esportiu de l’Agència Catalana de Turisme. L'equipament atrau equips i nedadors professionals de diferents països d’Europa durant tot l’any. La capital tarragonina va batre rècord de visitants durant aquest estiu, amb 200.000, i també treballa per desestacionalitzar els visitants.

Cargando
No hay anuncios

“L’aposta per estendre tant la temporada turística com els fluxos per altres indrets de la ciutat no és flor d’un dia: Tarragona està vivint una època extraordinària en l'àmbit turístic, com demostren les dades de l’estiu d’aquest any, i és una responsabilitat ineludible fer compatible aquest creixement amb la qualitat de vida i el progrés de la ciutadania, el desenvolupament local i la sostenibilitat en el futur”, destaca l'alcalde, Pau Ricomà.

Cinema i pessebre de sorra

A Vila-seca també impulsen diferents iniciatives per captar visitants fora de l’estiu. Una és el Festival Internacional de Curtmetratges, que se celebra a l’octubre i enguany ha arribat a la setena edició. Segons la regidora de Turisme, Cristina Cid, permet atraure un turisme diferent i donar a conèixer el municipi. Una activitat hivernal més consolidada és el Pessebre de Sorra de Pineda, que després de 23 edicions està molt arrelat i des de l’any passat està acompanyat d’una cinquantena d’actes relacionats amb Nadal, com una cantada de nadales, o tallers. També destaca el Festival Internacional de Música (FIM) al maig, una activitat que compta amb tres equipaments molt potents: l’Auditori Josep Carreras, el Castell –amb exposicions d’art contemporani– i el Celler, que ha estrenat una experiència de realitat virtual.

Cargando
No hay anuncios

La regidora reconeix que actualment la majoria d’hotels del municipi tanquen un cop passa la temporada alta, i que estan parlant amb els empresaris perquè obrin més temps. “Cal un canvi de mentalitat, però també cal un sobreesforç per part dels hotelers. I és un peix que es mossega la cua”, afirma Cid, que considera que l’avançament de l’obertura de Port Aventura pot ajudar-hi i que cal incidir en el treball conjunt entre diferents sectors, i sumar.

La pandèmia també ha enfortit el turisme a les Terres de l'Ebre, on el visitant busca "espais naturals, calma i contacte amb la natura", segons explica Farrero. "Per a molta gent ha sigut un descobriment, i qui hi va, repeteix", conclou. Al sud del país, els turistes també busquen un bon plat a taula. I és que l'oferta gastronòmica és un dels altres grans atractius de les comarques tarragonines gràcies a la promoció que s'ha fet des de diferents sectors, i va des de la galera fins als calçots. Farrero destaca que en la tasca per desestacionalitzar el turisme treballen mà a mà amb els càmpings, els hotelers, els representants de l'hostaleria i les oficines de turisme, entre d'altres.