Mobilitat

Els retards de Renfe fan ineficient el seu propi servei alternatiu a Tarragona

La companyia ferroviària no vol donar encara la dada dels passatgers que han buscat un altre transport

Dispositiu de transport alternatiu el primer dia obres i talls rodalies Tarragona, a l’estació de Renfe de Sant Vicenç de Calder.
07/10/2024
3 min

TarragonaLa primera setmana de talls a les vies que connecten Barcelona amb Tarragona i les Terres de l'Ebre no ha estat tan caòtica com molts viatgers pensaven. Això ha estat gràcies al pla alternatiu dissenyat per Renfe i també a una clara baixada de la demanda, però hi ha, clarament, molts aspectes a millorar, tal com han traslladat avui els alcaldes de les principals ciutats afectades al director de Rodalies, Antonio Carmona. En una reunió celebrada aquest matí a la Subdelegació del govern espanyol a Tarragona, els alcaldes afectats han tret la llista de tot el que es pot millorar, que coincideix, segons ha dit Carmona, amb el que havia detectat Renfe. Els talls, que han de durar almenys cinc mesos, afecten les línies R14, R15, R16, R17 i RT2 i són necessaris per millorar el túnel de Roda de Berà, per on haurà de passar una nova via pel Corredor Mediterrani.

Els passatgers més perjudicats per aquestes obres són els que venen de Reus, que, en principi, eren els que menys havien de patir complicacions. La línia R15, amb destí a Riba-roja d’Ebre passant per Tarragona i Reus, es desvia des de dimarts per la línia R13 passant per l'estació de La Plana- Picamoixons. Sobre el paper, l'afectació era mínima perquè els passatgers no han d'agafar autobusos i fer transbordament i perquè, teòricament, tot plegat només havia d'implicar un retard de 15 minuts. "Considerem que la solució que van proposar segueix sent la millor, però s'ha de garantir que funcioni", ha dit l'alcaldessa de Reus, Sandra Guaita, en declaracions als periodistes després de la reunió. Això és perquè la línia està patint retards cada dia, que en alguns casos arriben als 50 minuts.

Guaita ha demanat a Renfe que Reus també pugui tenir autobusos, com ja passa a Tarragona, que connectin la ciutat amb Sant Vicenç de Calders, que és l'intercanviador on van a parar tots els trens i autobusos. La regidora d'Urbanisme de Valls, Sònia Roca, ha explicat que el tren que pateix més retards d'aquesta línia és el que torna al vespre de Barcelona, i ha recordat que circula per una via única construïda al segle XIX. L'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, també portava la seva llista de retrets i el primer era la mala coordinació "entre els autobusos que arriben a Sant Vicenç de Calders i les sortides dels trens", ha explicat. Els alcaldes també han lamentat que s'han produït retards entre Sant Vicenç i Barcelona, que és la línia on no es fa cap obra.

Carmona els ha recordat que "no és fàcil" garantir la puntualitat dels trens, però ha assegurat que estan estudiant modificacions al pla alternatiu que havien dissenyat i que aplicaran aquestes millores "al més aviat possible".

Sense la dada clau

Però per poder acabar de valorar com ha estat la primera setmana de talls hi ha una dada clau que Renfe, de moment, es nega a donar, i és quants passatgers han decidit buscar un altre mitjà de transport. "La gent està provant altres mitjans de transport, però és una dada que fluctua i volem esperar que s'estabilitzi per donar-la", ha justificat Carmona, davant la insistència dels periodistes.

Durant la reunió prèvia, els alcaldes i també els representants de les entitats Dignitat a les Vies i Promoció del Transport Públic (PTP) ja han comunicat a Carmona la seva preocupació per aquesta pèrdua de passatgers que podrien haver abandonat el transport públic per passar-se al privat. "Hem detectat que molts usuaris estan anant amb els seus vehicles i ja hem avisat a Renfe que vagi amb compte per no perdre'ls", ha explicat Viñuales. El portaveu de PTP, Daniel Pi, ha advertit que si no es garanteix ja la fiabilitat dels trens, "aquest pla de transport alternatiu el que provocarà és que els usuaris busquin una alternativa".

stats