Quin vi t'agrada més?
Més de 1.400 catalans ja formen part d'Enoconsens, el primer panel de consumidors de vi de Catalunya impulsat per VITEC
A Catalunya existeix un panel del vi que vol saber, entre d'altres coses, quin és el vi que més t'agrada. Aquesta informació, que és de gran valor per al sector vitivinícola català, ja l'estan compartint, d'una manera ben senzilla, els 1.200 catalans que formen part del panel. Conèixer els gustos dels consumidors és un objectiu molt ambiciós i, per això, a Catalunya s'ha impulsat gràcies a un acord que implica a diferents parts. El Centre Tecnològic del Vi (VITEC), en col·laboració amb l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI), l’Institut d’Investigació i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i la Universitat Rovira Virgili, s'han agrupat sota el paraigua de l’Aliança i4Vi i han impulsat l'ENOCONSENS, el primer panel de consumidors creat específicament per analitzar les demandes, les preferències i l'acceptabilitat dels consumidors de vi i derivats a Catalunya.
El funcionament és ben senzill: cal inscriure's a través d'aquest formulari i ja es pot participar en els diferents estudis de mercat, que es fan a partir d'enquestes online, cates presencials i també els "home use test", que són cates que es poden fer des de casa amb les mostres de vi que envia el panel. Totes aquestes proves es recompensen amb targetes regal o punts que es poden anar acumulant i canviar-los per diferents experiències i activitats, que inclouen des de sopars de tapes fins a tractaments de benestar o activitats d'aventures.
La informació obtinguda vol ajudar a solucionar la dificultat que té el sector vitivinícola per conèixer els gustos dels consumidors i poder desenvolupar nous productes o detectar noves oportunitats de negoci. Com que es té informació de quin és el perfil dels consumidors, la informació es pot segmentar per edat, hàbits de consum, poder adquisitiu...
La valoració dels voluntaris que formen el panel no només es basa en les preferències del vi, sinó que també es vol conèixer el seu punt de vista sobre l'envàs, les estratègies de marquèting, o altres aspectes relacionat amb el consum. Entre els projectes del panel que ja han finalitzat, per exemple, destaca el de la percepció del pes de l'ampolla. L'objectiu del sector és reduir la petjada de carboni i ser cada cop més sostenible per això s'intenta usar menys vidre en cada ampolla de vi, mantenint sempre les propietats sensorials del producte. Gràcies a les enquestes fetes entre els voluntaris del panel es va concloure que els consumidors relacionen un major pes de l'ampolla amb una millor qualitat però només en el pla més abstracte. En canvi, a l'hora de prendre la decisió de quina ampolla comprar, el major pes de l'envàs no decanta la balança.
Un altre estudi va permetre analitzar un repte que també preocupa molt al sector del vi, que és el descens de la seva popularitat entre els més joves. A partir d'enquestes fetes a través d'internet a joves d'entre 18 i 35 anys de tot Catalunya i cates presencials, es va poder identificar quin és el tipus de vi que més agrada a la gent jove.
Actualment, des del panel del vi s'estan fent fins a 7 projectes més molt variats, relacionats amb la reutilització de les ampolles de vidre, la percepció dels vins naturals o de mínima intervenció, la valoració de nous formats d'envasos o les preferències de consum en relació a la graduació del vi. Per participar en totes aquestes campanyes, i rebre premis a canvi, només cal inscriure's en aquest formulari.