El Port de Tarragona també es prepara per si cal portar aigua en vaixell a Barcelona

L'Ebre recela de la mesura que planteja activar el Govern en cas d'emergència per la sequera

El Port de Tarragona, en alerta per l'incendi en la bodega d'un vaixell de carbó
27/11/2023
3 min

TarragonaEl Port de Tarragona ja fa dies que va començar a revisar l'estat de les seves instal·lacions per garantir que, si acaba sent necessari, es puguin omplir vaixells amb aigua per portar-la cap a Barcelona, segons han explicat al diari ARA fonts portuàries. "Nosaltres estarem preparats per, en cas d'emergència, poder transportar aigua i evitar que es faci un coll d'ampolla", han explicat les mateixes fonts. La possibilitat de portar aigua en vaixell fins a Barcelona és una de les opcions que es planteja el Govern davant l'escassetat d'aigua que viu l'Àrea Metropolitana de Barcelona, que podria entrar en situació d'emergència a mitjans de desembre i que actualment ja ha augmentat les restriccions per mirar d'estirar al màxim possible les reserves del sistema Ter-Llobregat.

En una entrevista al diari ARA, el conseller d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort, ha explicat que aquests vaixells podrien portar aigua de diferents punts, com ara Marsella, però admetia que, per proximitat, temps i preu, l'opció de Tarragona era "la més fàcil" de materialitzar, almenys d'entrada. I més, tenint en compte que "la conca de l'Ebre ha rebut aigua en les darreres setmanes" i que tenen previst que la situació d'excepcionalitat en la qual es troben els embassaments d'aquesta part del país, pugui normalitzar-se "aviat".

En cas d'activar-se aquesta mesura, l'aigua es transportaria fins al Port de Tarragona a través de la xarxa de canonades que distribueix l'aigua de l'Ebre per la majoria de grans municipis del Camp de Tarragona des de finals dels 80 –l'anomenat minitransvasament de l'Ebre– i que gestiona el Consorci d'Aigües de Tarragona (CAT), juntament amb l'Empresa Municipal Mixta Aigües de Tarragona (EMATSA). Des d'aquesta empresa han confirmat que "per iniciativa pròpia" han començat a revisar l'estat de la xarxa juntament amb el Port, per estar preparats si arriba el moment.

La canonada que s'està revisant és la que hauria de portar l'aigua a través del port tarragoní, des d'una de les entrades fins al Moll de la Rioja, que és on hi ha la instal·lació que permetria omplir un vaixell amb aigua. Aquesta infraestructura es va crear durant els anys 90, quan es va haver de portar aigua a Mallorca, i el darrer cop que es va fer servir va ser durant la sequera del 2008. Aquell any es va haver de portar un vaixell amb aigua fins a Barcelona. Poc abans d'aquell viatge va ploure molt a Catalunya i ja només va caldre activar un altre vaixell ple d'aigua que va arribar des de Marsella.

Paral·lelament, també s'estan fent obres al Port de Barcelona des de fa unes setmanes per tal de poder tenir preparada la infraestructura per rebre l'aigua que puguin portar els vaixells. En aquest cas, la inversió per actualitzar les instal·lacions puja a 4 milions d'euros i la previsió és que els treballs estiguin llestos en un parell de mesos.

"¿No fa molt de temps que ho estem donant tot a canvi de res?"

La mesura de portar aigua en vaixell des de Tarragona a Barcelona no ha agradat a les Terres de l'Ebre que consideren que aquesta situació és un greuge cap a les comarques del sud de Catalunya. "Aquest any només hem tingut el 50% de la dotació d'aigua per regar els arrossers i la collita ha estat molt minsa", recorda Rafel Verdiell, membre d'Unió de Pagesos a les Terres de l'Ebre. Verdiell lamenta que en aquesta zona de Catalunya s'hi posen molins de vent per produir energia, o es planteja portar-ne a l'àrea metropolitana, però, en canvi, "mai es porta riquesa cap al sud". "¿No fa molt de temps que ho estem donant tot a canvi de res?", es pregunta.

Verdiell també denuncia que les restriccions d'aigua que fins ara ha decretat el Govern afectin els pagesos però no al turisme: "Ja entenc que no ens podem comparar amb la indústria turística perquè ells generen més diners, però és que, al final, si hi ha escassetat, ¿només tindrà aigua qui tingui beneficis?". Des del grup ecologista Gepec, Joaquim Esteller, també ha criticat la proposta i ha aprofitat per denunciar la contradicció que suposa no tenir prou aigua i que, en canvi, continuïn en marxa projectes com els del complex del Hard Rock entre Salou i Vila-seca que, en cas de materialitzar-se –l'operació encara està pendent de la compra dels terrenys o l'informe mediambiental–, poden suposar un gran consum de recursos hídrics. "No pot ser que estiguem plantejant els mateixos projectes que fa 15 anys, quan no sabíem com anirien les coses. La visió global del territori que estem fent, la fem com si no fóssim conscients que tot està canviant", diu.

La portaveu de la Plataforma en Defensa de l'Ebre, Susanna Abella, tampoc veu clara la mesura i recorda que "tots els intents de portar aigua en vaixell han estat un desastre". Des del seu punt de vista, abans de posar en marxa una mesura "tan espectacular, caldria aplicar més restriccions d'aigua" i millorar les infraestructures per "evitar fuites". "Encara tenim marge abans de portar els vaixells d'aigua", assegura.

stats