El petroli i els cereals impulsen el port de Tarragona
El Corredor Mediterrani i els creuers encara poden reforçar més la infraestructura
TarragonaEl port de Tarragona té dos clients molt potents que el fan poderós: el complex industrial de Tarragona i les empreses que fabriquen pinso per a animals. Els primers, liderats per Repsol, necessiten el port per fer entrar el petroli a través d'unes canonades que van directes a la refineria del polígon nord, on l'acabaran transformant en benzina i gasoil, entre altres derivats. També fan servir el port per abastir-se de nafta, una matèria primera bàsica per fer funcionar el craker, d'on sortiran després altres productes com l'etilè o el propilè, que són essencials per a la indústria química del territori. La majoria de productes o components que s'elaboren en tot aquest procés ja no surten per mar, sinó que ho fan amb camions o a través d'altres canonades.
El seu volum de negoci és elevadíssim: durant el 2022 van passar pel port 17,66 milions de tones de líquids a doll (cru i altres productes petroliers), un xifra molt alta però que, en realitat, és un 16,4% inferior a la del 2021. El motiu d’aquest descens va ser la suspensió de l’activitat de la petroquímica de Repsol, durant gairebé dos mesos, a causa dels treballs de manteniment que s'han de fer amb regularitat. Des que es va reprendre l’activitat, les xifres s’han recuperat, ja que la petroquímica torna a funcionar a ple rendiment.
L'altre gran client que té el Port de Tarragona, el sector dels cereals, ha crescut com mai i ha ajudat a dissimular el descens que havia provocat sobre les importacions l'aturada de Repsol. La sequera extrema ha provocat que la collita de blat a Espanya i a França sigui pèssima i ha calgut anar-lo a buscar fora, principalment a Ucraïna, on ja es va obrir un corredor perquè la guerra amb Rússia no impedís l'exportació. I la porta d'entrada de bona part d'aquests cereals ha estat el port de Tarragona. A les seves instal·lacions hi ha unes naus gegants que poden emmagatzemar els cereals fins que els fabricants de pinso vinguin a buscar-los per després convertir-los en pinso per als animals, que vendran als ramaders.
"Pel port de Tarragona entra menjar per alimentar 15 milions d'animals", explica el president de l'Associació Catalans de Fabricants d'Aliments Compostos, Pere Borrell. I és que pel port entren els cereals per alimentar el bestiar de Catalunya, l'Aragó, la Rioja, Castella i Navarra. L'any 2022 el port va batre el seu rècord en importació de cereals, amb 5,95 milions de tones. Totes aquestes dades encara podrien ser més espectaculars, però el pols amb els estibadors està complicant la descàrrega dels vaixells que arriben al port carregats de cereals. "Aquest any hi haurien d'entrar 1,5 tones més del que va entrar l'any passat", diu Borrell, que lamenta que la falta de personal al port està complicant l'abastiment d'aquesta matèria primera.
Aquests dos grans clients van ajudar a fer que el port tanqués l'any 2022 amb uns ingressos de 64 milions d'euros, un 20% més que el 2021.
Assignatures pendents
A més de solucionar aquest problema laboral, el port té altres oportunitats de negoci que encara el poden reforçar més, com ara atraure més creuers. Aquesta mateixa setmana han començat les obres per construir el Moll de Balears, la nova terminal de creuers. També pot potenciar molt el port tarragoní el futur Corredor Mediterrani ferroviari, ja que connectarà la infraestructura portuària amb el cor d'Europa. En aquest camp, també seria molt beneficiosa la reclamada autopista ferroviària, que permet descarregar els semiremolcs que arriben en vaixells i carregar-los directament als trens. Un altre projecte és el dic sec que està impulsant el port a Guadalajara-Marchamalo, amb 150.000 m². Es tracta d'una plataforma logística i de serveis a l’àrea d’influència de Madrid entre Guadalajara i Marchamalo que permetrà la connexió del port de Tarragona amb els principals ports marítims. Podria entrar en funcionament l'any que ve. Finalment, al maig es va anunciar que la futura seu de la Vall de l'Hidrogen de Catalunya s'ubicarà al port de Tarragona, cosa que representa una nova oportunitat de creixement.