ECONOMIA

Nou rècord de creueristes a Tarragona

S’han superat les previsions inicials a causa de l’arribada de més creuers de més capacitat

Nou rècord de creueristes a Tarragona
Ara
18/12/2019
3 min

TarragonaEl trànsit de creuers pel port de Tarragona segueix en línia ascendent, tal com demostren les xifres d’aquesta temporada 2019, que ha superat sensiblement les previsions inicials. El port de Tarragona ha batut en aquesta campanya el rècord de creueristes amb 127.495 passatgers, una xifra superior a les que s’estimaven a l’inici de la temporada, que quantificaven en 110.000 els creueristes que havien de passar per les instal·lacions del port.

Amb aquesta xifra s’ha superat en un 30% la de l’any passat, cosa que situa la temporada 2019 com la millor de la història del port tarragoní. Aquests registres s’han assolit gràcies a l’augment d’un 5% en el nombre d’escales, que han passat de les 57 del 2018 a les 62 d’enguany, però sobretot per l’arribada de creuers més grans i amb més capacitat per a passatgers.

Més impacte econòmic

El principal impacte de creueristes al port tarragoní s’ha concentrat en els mesos de juny a setembre, no només perquè és quan se n’ha registrat un nombre més elevat, sinó també perquè s’hi constaten els creixements més alts respecte a l’any passat. Però aquesta no és l’única diferència entre aquesta temporada i la passada: mentre que l’any passat el dia de la setmana amb més presència de creueristes a Tarragona era el divendres, enguany el dia de la setmana amb més passatgers ha sigut el diumenge.

L’impacte econòmic en el territori també ha augmentat un 31,6%. S’observa un increment de més de 2milions d’euros, ja que s’ha passat dels 7,37 milions d’euros de despesa de l’any 2018 als 9,7 milions d’euros d’enguany. “Un retorn econòmic en el territori en forma de nits d’hotel, compres i contractació de serveis, que es produeix gràcies a la bona feina impulsada des de la Taula de Creuers, on estan representades les principals institucions i agents turístics del nostre entorn, i que permet una coordinació i un treball que vetlla per la qualitat de l’oferta turística per a aquest sector”, afirma el president del Port de Tarragona, Josep Maria Cruset. S’estima que la mitjana per creuerista ha sigut d’uns 20 euros per dia. “Això es produeix perquè el 93% dels creueristes que arriben a Tarragona visiten el nostre territori i només un 7% marxa a altres destinacions catalanes”, destaca Cruset.

La previsió per a la temporada 2020 se situa en els 102.000 passatgers, una xifra lleugerament a la baixa respecte a les previsions del 2019. Una de les novetats de la temporada vinent són les 5 noves escales que operarà Royal Caribbean International des de Tarragona. La companyia amb base a Miami ja ofereix a la seva pàgina web creuers amb sortida des del port de Tarragona amb destinació a les illes Canàries, a les illes gregues, a Itàlia en general, a Venècia en concret i a l’Adriàtic.

Un nou moll de creuers

La temporada de creuers 2020 conviurà amb la construcció del nou Moll de Balears, que servirà per ampliar 40 hectàrees l’espai destinat a l’operativa de creuers, un desafiament organitzatiu per al Port de Tarragona i per a l’operativa de creuers de cara la temporada vinent i, alhora, l’obertura de noves oportunitats per a la temporada 2021.

El Port de Tarragona va treure a licitació la setmana passada les obres de la nova terminal de creuers per un pressupost inicial de prop de 42 milions d’euros. Les empreses interessades poden presentar les ofertes fins dilluns. El finançament dels treballs anirà íntegrament a càrrec del Port, i l’actuació tindrà una durada de 18 mesos. La construcció del Moll de Balears permetrà augmentar la línia d’atracada. El moll exterior tindrà capacitat per acollir creuers de fins a 380 metres d’eslora, mentre que l’interior podrà acollir vaixells de fins a 220 metres.

Els efectes dels creuers en el medi ambient

A causa de la seva dimensió i les necessitats energètiques, els creuers contaminen molt i deixen una petjada de carboni molt important. És el que avisa el tècnic en defensa ambiental de l’entitat ecologista GEPEC Josep Ramon Mendo, que considera els creuers un turisme “massificat” i que no representa “un model turístic sostenible, sinó oportunista, que busca el benefici ràpid”. Reivindica un turisme més de proximitat que afavoreixi més el territori, ja que els creueristes fan la majoria de la seva despesa en el mateix vaixell.

Mendo denuncia, a més, que el combustible que consumeixen els creuers és de baixa qualitat i no tenen sistemes de depuració de gasos, cosa que pot tenir efectes negatius per a la salut dels veïns de les zones pròximes al port. Assenyala que caldria millorar l’eficiència energètica dels creuers amb sistemes de cogeneració i l’aprofitament de la calor residual dels motors. També adverteix de l’impacte indirecte dels vessaments d’oli o fuites de combusible i vessaments d’aigües residuals al mar i reclama més control de l’administració.

stats