L’estació central, la clau de volta del mapa ferroviari
ReusUn possible desllorigador de tot aquest entramat ferroviari teixit per sobre del Camp de Tarragona és l’estació central, o intermodal, que està projectada a tocar de l’aeroport de Reus. L’agenda catalana del corredor mediterrani preveu que es construeixi l’estació en una segona fase, un cop es tanqui la connexió entre el corredor i la línia d’alta velocitat, que, en principi, s’acabarà el primer trimestre del 2017.
L’enginyer Fèlix Boronat, especialista en transports ferroviaris, considera que el Camp de Tarragona necessita aquesta estació intermodal ben connectada, amb un gran aparcament amb preus raonables, que acabi amb la imatge actual de l’estació de Perafort i la Secuita, amb cotxes mal aparcats als vorals de les carreteres. També surt a escena el Tramcamp, com una eina per connectar els principals nuclis de la Costa Daurada amb l’estació central. “Seria el punt de partida d’una línia de tramvia lleuger amb parades i baixadors a totes les localitats costaneres, a més de les dues grans ciutats”, afirma. Boronat confia que amb el nou ministre de Foment, Íñigo de la Serna, s’entri en una nova etapa que faciliti tirar endavant tot aquest projecte i permeti que l’estació del Camp de Tarragona deixi de ser una infraestructura perduda en el no res. Però l’enginyer recorda que el primer que cal és l’acord dels principals ajuntaments. Coincideix amb aquesta visió Daniel Pi, que ja avisa que “perquè una solució sigui viable ha de generar consensos al territori, i aquesta estació central, de moment, no en genera”.
D’altra banda, Boronat considera que una estació de l’AVE “enmig del camp” com l’actual pot generar riquesa i valor afegit si està ben connectada, i posa com a exemple l’estació de l’alta velocitat que hi ha entre París i Lilla. “Allà es va construir una autovia des de les dues ciutats per arribar-hi, ja que estava enmig del camp, i s’ha acabat creant un polígon dedicat a la recerca al voltant de l’estació”, explica l’enginyer. La Cambra de Comerç de Tarragona també reclama aquestes millores i recorda que, 10 anys després que l’alta velocitat arribés a la demarcació, no hi ha hagut cap exercici seriós per integrar territorialment aquesta estació a la seva àrea d’influència més immediata.