L’emoció i el coratge de fer vi
“Si la vinya té bona cara i és feliç, ens donarà coses espectaculars", diu el geòleg, viticultor i enòleg Jordi Llorens
Www.ruthtroyano.catEl moviment italià Triple A fa més de 20 anys que abraça i representa vins elaborats per dones i homes que poden definir-se no només com a agricultors, sinó també com a artesans i artistes. És a dir, productors que fan vins artesanals, mirall del terrer on neixen. El geòleg, viticultor i enòleg Jordi Llorens és el tercer català que en forma part, amb Joan Ramon Escoda Sanahuja i Ton Rimbau. “Creixes pas a pas, amb l’actitud correcta i aprenent sempre. Vas construint i t’adones que hi ha altres realitats que superen la del teu país. La Triple A és un reconeixement que et dona coratge i ales”, reconeix. Fa 15 anys que cuida vinyes, ametllers i oliveres a Blancafort, a la Conca de Barberà, i en fa només dos que tot el raïm es vinifica a la propietat. Ha tancat el cercle. “L’èxit és la resistència al fracàs. El meu exemple és estar a la vinya a l’estiu amb molta calor i pensar que d’un petit esforç en surt una gran recompensa. El terreny, calcari i argilós, és aspre, però té la capacitat de donar vins molt fins, elegants i delicats. Aquesta és la lluita de cada dia”, adverteix Llorens.
Estrena etiquetes per a les onze referències que té al mercat, amb una producció anual de 50.000 ampolles. Les ha renovat amb el traç inequívoc de l’il·lustrador Joan Negrescolor. “Hi ha la coherència amb el paisatge. La vegetació seca, aspra i bella de Blancafort. La vinya tendra i dura que treballa. La mirada sensible com a enòleg i vinyater”, resumeix Negrescolor. El disseny incrusta tots aquests missatges i d’altres i s’ha concebut a través de pigments naturals que defineixen l’entorn. En el rerefons estètic, la tossuderia de l’enòleg per conservar el tros de terra que habita. I l’autenticitat. La tipografia del logotip nou del celler està creada amb una màquina centenària de plom i fusta, fugint de tot allò que és digital i artificial.
En l’elaboració, Jordi Llorens mescla principalment varietats autòctones cercant complexitat, expressió, equilibri i diversitat. En la criança, experimenta amb la puresa de les àmfores que hi ha soterrades al celler. “Si la vinya té bona cara i és feliç, ens donarà coses espectaculars. I aquesta és la feina del dia a dia, saber què tens entre mans”, diu ressaltant el valor de la viticultura i els reptes que s’obren amb l’emergència climàtica. “Al llarg dels anys he creat un pont de confiança amb els clients. Més aviat o més tard passen pel celler per tocar, conèixer, olorar, tastar. És una vivència vital i emocional, això de fer vi; no m’ho hauria imaginat a l’inici. És cert que el fort econòmic és fora, però el cor és aquí dins”, sospira mentre confia vendre més a Catalunya. Segurament, la nova imatge que l’acompanya hi tindrà coses a dir.