Mobilitat

El Govern encarrega els set primers tramvies per al Camp de Tarragona

La primera fase del Tramcamp unirà Cambrils amb Vila-seca amb una freqüència de 15 minuts

Imatge virtual de com serà la parada del Tramcamp al seu pas pel Campus de Sescelades de Tarragona
29/03/2023
3 min

TarragonaEl tramvia que ha de cosir el Camp de Tarragona, el Tramcamp, ha rebut aquest dimecres un impuls molt important. Per una banda, el Govern ha iniciat la licitació dels set tramvies que pararan a les 14 estacions del primer tram que es posarà en marxa, que és el que unirà Cambrils amb Vila-seca. I, per altra banda, ja s'ha enllestit el projecte tècnic de la segona fase, que és la més complicada perquè haurà d'estirar aquesta línia amb dos ramals més, el que anirà cap a Reus i el que anirà cap a Tarragona. Aquesta segona fase no estarà enllestida fins al 2028 (segons les previsions del Govern), però la primera ha de començar a transportar els primers viatgers a finals del 2026.

Futur tramvia al Camp de Tarragona

Traçat metropolità

Primera fase

(Prevista per al 2026)

Segona fase

(Prevista per al 2028)

Estació de tren

Bellissens

Reus

Traçat urbà

Aeroport

URV

Tecnoparc

URV

Estació intermodal

Campclar

Tarragona

Port

Vila-seca

Cambrils nord

Salou

Traçat metropolità

Primera fase (Prevista per al 2026)

Segona fase (Prevista per al 2028)

Traçat urbà

Estació de tren

Bellissens

Reus

Aeroport

URV

Tecnoparc

Estació intermodal

Vila-seca

Cambrils nord

Salou

URV

Tarragona

Campclar

Vila-seca

Port

Traçat metropolità

Primera fase (Prevista per al 2026)

Segona fase (Prevista per al 2028)

Traçat urbà

Estació de tren

Bellissens

Reus

Aeroport

URV

Tecnoparc

Estació intermodal

Vila-seca

Cambrils nord

Salou

URV

Tarragona

Campclar

Port

Vila-seca

En la presentació del projecte feta aquest dimecres a Tarragona, el president del Govern, Pere Aragonès, ha reconegut el dèficit estructural que pateix el territori i ha assegurat que el nou tramvia articularà la segona àrea metropolitana. "És un pas endavant que significa un abans i un després", ha dit.

La línia sencera tindrà una longitud de 46 km i fins a 47 estacions, 10 de les quals seran intercanviadors que permetran als viatgers connectar amb altres estacions de tren o autobusos, així com amb l'aeroport de Reus. També hi haurà una parada que connectarà amb la futura estació intermodal que l'Estat ha de construir a Vila-seca. Es calcula que la nova línia transportarà fins a 9,5 milions de viatgers en el seu primer any de funcionament i podria arribar als 12,8 milions de viatgers en el seu 15è aniversari. Tota la línia costarà 543 milions d'euros. "Posarem el tramvia a prop de la gent, de les universitats, del Tecnoparc, dels hospitals... Tot quedarà connectat amb aquesta xarxa que acabarà de cosir el territori", ha dit el director general d'Infraestructures de Mobilitat, David Prat.

Els primers set combois, que aquest dimecres ha encarregat el Govern a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), tenen un pressupost de 48,1 milions d'euros i inclouen el manteniment durant 15 anys. S'estima que aquests vehicles tenen una vida útil de 30 anys. Amb els tramvies inclosos, només la primera fase costarà 150 milions d'euros, i és la més senzilla de les dues, ja que aprofitarà l'espai per on abans passaven els trens de Renfe de l'antic Corredor Mediterrani. De fet, Adif ja està desmantellant part de la infraestructura, perquè al tractar-se d'un tramvia necessita un altre tipus de catenària, menys aparatosa.

Passarà cada 15 minuts

El debat de si havia de ser un tramvia o un tren-tramvia ha estat un dels més delicats. Els alcaldes dels municipis per on passarà la línia no volien ni sentir parlar de trens, perquè queden molt menys integrats a la ciutat a causa de la seva envergadura i també per l'espai viari que necessiten. Per contra, el problema del tramvia és que no pot superar els 70 km/h, mentre que els trens arriben als 100 km/h, permetent reduir així la freqüència de pas. Finalment, s'ha imposat el parer dels alcaldes. Prat ha tret importància a aquesta decisió i ha explicat que els trens-tramvia només haurien permès estalviar "un minut aproximadament", ja que hi ha molt pocs trams d'aquesta línia que permeten que el tren arribi als 100 km/h, de manera que han decidit optar pel tramvia normal i corrent, com el que ja s'usa a Barcelona. En alguns trams urbans, fins i tot, s'intentarà que el tramvia circuli sense catenària per facilitar la seva integració a l'espai públic gràcies a unes bateries que portarà integrades. El preu d'aquesta integració i l'alt nombre de parades afecten la freqüència de pas, que serà de 15 minuts.

La segona fase és la més complicada, perquè les vies encara no estan fetes i perquè entra a les ciutats de Reus i Tarragona. Un cop acabat el projecte tècnic, ara cal acabar de tancar els detalls per redactar el projecte constructiu. De moment, es preveu que, a més d'aquesta línia metropolitana amb forma d'i grega, hi hagi també tres línies 100% urbanes: una a Tarragona, una a la Canonja i una altra a Reus. En el cas de Tarragona, aquesta línia de tramvia urbana es trobarà amb la metropolitana a l'estació d'autobusos i la connectarà amb els barris de Sant Pere i Sant Pau, el campus Sescelades de la Universitat Rovira i Virgili o la plaça Imperial Tàrraco. En el cas de Reus, les dues línies (la metropolitana i la urbana) aniran en paral·lel i passaran pel Tecnopoarc, l'estació de trens, Bellisens i l'Hospital de Sant Joan.

Si res no falla, l'any 2026 es podrà anar de Cambrils a Vila-seca en 15 minuts, i el 2028 es podrà anar de la plaça Imperial Tàrraco a la plaça de les Oques de Reus en 25 minuts.

stats