Www.ruthtroyano.catEl món del vi ha demostrat que, a estones, el mòbil i la desconnexió són compatibles. A Rodonyà, des de fa dos anys llargs, el celler Estol Verd promou una activitat innovadora que es diu Orien-tast. Recentment ha despertat la curiositat de l’edició espanyola de la revista National Geographic pel fet de vincular tecnologia, vins, enoturisme i natura. Entre altres suggeriments gastronòmics, l’article destaca el celler de la DO Tarragona: “Un tast de vins amb nens pot semblar una missió impossible, però hi ha un lloc que ha encertat la fórmula perfecta: Orien-tast. Mentre els grans gaudeixen del vi i del paisatge de les vinyes, la canalla es diverteixen buscant ampolles amagades com si fossin un tresor”.
L’experiència està pensada per a famílies i és una activitat que submergeix de ple el visitant en el món rural i el fa viatjar entre vinyes de sumoll, xarel·lo i syrah -que donen nom a les tres rutes proposades-. La recepció és al celler, la fan els propietaris, que els donen indicacions i els lliuren el material necessari: motxilla i copes. I una breu explicació per fer anar l’aplicació al mòbil, per ara disponible només a Android. Durant dues hores i mitja, el visitant s’haurà d’orientar per trobar les tres ampolles de vi que hi ha amagades per l’itinerari. Les degusta i, si vol, pot contrastar els seus coneixements vinícoles amb l’aplicació mòbil. El joc és seductor i a més permet desconnectar i és un obsequi per a la vista: un bany de bosc i de verd ara a l’estiu, perquè la travessa va entre vinyes, oliveres, ametllers i construccions antigues de pedra seca.
L’enòloga Sara Batalla reconeix que al visitant “li agrada sobretot la llibertat, anar al seu ritme, utilitzar el mòbil i sorprendre’s amb els petits detalls”. Allà on amaguen els vins, han creat un espai de confort que afavoreix la degustació. “Volem que no només coneguin Estol Verd i les referències que elaborem, sinó també el municipi, i per això les rutes comencen en punts emblemàtics com ara el castell de Rodonyà o transcorren entre masos i passen per la bassa nova, un antic abeurador”, diu. La inspiració per desenvolupar l’activitat segueix l’esquema d’una gimcana tradicional però afegint-hi tots els tòpics que demana un turista del vi del segle XXI. El proper pas és oferir l’activitat a empreses de Tarragona i plantejar la ruta com una activitat de team building. “L’enoturisme requereix dedicació i flexibilitat, però ens ajudar a fidelitzar visitants. En tenim que repeteixen i que recomanen la visita a tercers. I que durant l’any ens demanen vi”, explica Batalla. Arriben clients i se’n van amics. La virtut de dedicar-se a un negoci sacrificat però amable.