Mobilitat

Cinc mesos d'obres a Rodalies: aquestes són les alternatives si estàs afectat pels talls

Renfe ja té a punt el pla de transport alternatiu per als viatgers de Terres de l'Ebre i Camp de Tarragona

Aglomeracions a l'estació de Rodalies Renfe de Sants per diverses incidències
30/09/2024
3 min

TarragonaAbans d'aquesta mitjanit, a les 23.30, les dues vies que comuniquen l'estació de Roda de Berà amb el sud del país quedaran tallades perquè Adif comenci a executar unes obres dins del túnel que són necessàries per al futur Corredor Mediterrani. L'afectació ferroviària durarà cinc mesos, si es compleixen els terminis, i tindrà un impacte sense precedents en els últims anys sobre els viatgers: fins a 15.000 persones que usen cada dia les línies R14, R15, R16, R17 i RT2 veuran interrompuda la seva mobilitat. Aquests últims mesos, Renfe, el Govern de la Generalitat i els ajuntaments afectats han estat traçant un pla alternatiu per intentar reduir tant com es pugui els maldecaps que patiran els viatgers, però és evident que el repte és majúscul. L'estació de Sant Vicenç de Calders serà fonamental perquè allà és on arribaran tots els autocars (tant a l'anada com a la tornada) que substituiran el ferrocarril traslladant els viatgers cap a Tarragona i les Terres de l'Ebre.

Les afectacions a la xarxa viària de Tarragona
Del 30 de setembre del 2024 al 2 de març del 2025

Tram en obres

El Vendrell

Salomó

Roda de Mar

Sant Vicenç

de Calders

Vila-seca

Torredembarra

Altafulla-Tamarit

Tarragona

Salou - Port Aventura

Tram en obres

Salomó

Roda de Mar

Sant Vicenç

de Calders

Torredembarra

Altafulla-Tamarit

Tarragona

Tram en obres

Salomó

Roda de Mar

Sant Vicenç

de Calders

Torredembarra

Altafulla-Tamarit

Tarragona

Les dades parlen per si soles: el servei alternatiu té un pressupost de 30 milions d'euros, que comprèn la contractació de 87 autobusos per fer el trasllat alternatiu dels 15.000 viatgers afectats. Es calcula que els busos faran 600 trajectes diaris. També hi haurà 150 informadors a les estacions i dins dels trens per explicar als viatgers quines són les alternatives que tenen al seu abast. Per altra banda, s'anirà informant per xarxes socials des del compte @RodObresBera. El director de Rodalies, Antonio Carmona, va assegurar que el servei alternatiu s'ha dimensionat per donar cobertura a tots els viatgers habituals. "Els busos tindran places per a tots els viatgers que agafen el tren habitualment", va dir. Tot i això, encara és impossible assegurar que aquest transport alternatiu funcionarà correctament.

Hores crítiques

El transport amb autobusos té alguns punts febles i els dos més importants són l'hora punta de bon matí i l'hora punta de la tarda, quan els que han anat fins a Barcelona a treballar tornen cap a casa. Hi haurà dos busos que sortiran a primera hora des de Tarragona ciutat. Un sortirà des de Battestini i l'altre des de Tarragona Estació. El primer anirà directe fins a Sant Vicenç de Calders, mentre que el segon tindrà parades a Torredembarra i Altafulla. També hi haurà autobusos que sortiran des de l'Hospitalet de l'Infant en direcció a l'estació de Sant Vicenç de Calders. Una altra línia d'autobusos comunicarà Sant Vicenç amb Cambrils i Vila-seca i encara hi ha una cinquena línia que anirà de Sant Vicenç fins a Salou- Port Aventura. Els passatgers de tots aquests autobusos aniran arribant de bon matí a l'estació de Sant Vicenç i hauran d'agafar el primer tren que passi per arribar a Barcelona. Ja de per si, només pel fet d'haver d'agafar un autocar, el trasllat serà més lent, però, a més, hi ha el risc que hi pugui haver retencions a les carreteres i, per tant, que el retard sigui un escàndol.

L'operació tornada és sempre més esglaonada (no tothom surt de treballar a la mateixa hora) però tindrà una dificultat afegida que preocupa a Renfe: quan els viatgers arribin en tren des de Barcelona fins a Sant Vicenç hauran de buscar el seu transport per arribar fins a casa, de manera que no serà tan automàtic com al matí, quan tothom, independentment d'on vingui, haurà d'agafar el primer tren que passi en direcció Barcelona. En aquest sentit, Renfe intentarà que els busos estiguin sempre al mateix lloc perquè qui hagi d'anar fins a Tarragona Estació, per exemple, ja sàpiga on ha d'agafar l'autobús.

Els usuaris de les línies R14 (amb destí a Lleida passant per Tarragona i Reus) i R15 (amb destí a Riba-roja d’Ebre passant per Tarragona i Reus) no hauran d'agafar cap autobús. En el seu cas, els desviaran per la línia R13, que passa per Valls amb destí a Lleida. Com que aquesta línia va per l'interior, no es veu afectada per les obres i haurà d’assumir fins a 32 trens més cada dia, que faran el canvi de sentit a la Plana-Picamoixons.

Per altra banda, ja es poden comprar els bitllets del nou tren Avant Exprés que unirà cada dia Tortosa amb Barcelona amb dos viatges al dia, un que sortirà a les 6.35 des de la capital del Baix Ebre i el de tornada que sortirà des de Barcelona a les 18.30. El trajecte serà una mica inferior a les dues hores i costarà 25 euros, amb descompte de cinc euros si es compra el bitllet d'anada i tornada.

stats