#100tífiques, iniciativa per generar vocacions entre les més joves
Són xerrades a adolescents per despertar-los l’esperit científic
TarragonaEl covid-19 ha obligat a recórrer a les videoconferències, però, en la seva tercera edició, la iniciativa #100tífiques ha comptat arreu de Catalunya amb 480 escoles i el mateix nombre d’investigadores participants, i les xerrades han arribat a més de 16.000 infants. Es va portar a terme l’11de febrer, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, amb l’objectiu de visibilitzar les dones investigadores que desenvolupen la seva tasca en centres de recerca o universitats i en empreses, estimular els nens, i sobretot empoderar les nenes d’última etapa de primària i principi d’ESO, perquè triïn carreres científiques.
Promoguda pel Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), en col·laboració amb el departament d’Educació, #100tífiques està dirigida a alumnes de sisè de primària i primer d’ESO. El lema d’aquesta tercera edició de #100tífiques és “STEAMem la ciència”. Paradoxalment, el fet de desenvolupar-se exclusivament online a causa de la pandèmia ha aportat millores per impulsar el programa, ja que ha permès l’organització de més xerrades i que arribin a més escoles de tot Catalunya. Gràcies al format digital, en aquesta edició també s’ha comptat amb la participació de 450 investigadores i d’una dotzena de científiques catalanes que treballen a l’estranger. També ha augmentat considerablement el nombre d’investigadores internacionals que treballen a Catalunya i que participen en la iniciativa -més de 30- de països com Portugal, Itàlia, Polònia, el Regne Unit, Alemanya, l’Índia, els Estats Units, Austràlia o el Kazakhstan.
Models de referència
Models de referència
Però #100tífiques vol sobretot posar en relleu la feina que fan les dones en ciència i generar nous models de referència que propiciïn que les nenes triïn carreres cientificotècniques. Un tema recurrent de les xerrades és trencar estereotips relacionats amb la ciència. Així, algunes investigadores comparteixen les qualitats que defineixen el perfil (passió, curiositat i col·laboració, entre d’altres), que en diferents graus tots portem a dins, per mostrar que hi ha més diversitat del que sovint es mostra en els mitjans de comunicació i les escoles. Per altra banda, també s’inclouen referents científics femenins en les xerrades, per mostrar que en la història de la ciència hi ha involucrades moltes més dones de les que ens venen al cap a la majoria de persones.
Una vintena d’investigadores de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i vuit científiques de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) s’han unit enguany a la iniciativa. Treballant en àmbits de recerca diversos com el disseny i síntesi de catalitzadors, la investigació de materials fotomagnètics i models bioinorgànics per a aplicacions energètiques o l’anàlisi computacional de processos de conversió catalítica de CO, les investigadores van compartir amb els escolars la seva trajectòria personal, en què consisteix el mètode científic o per a què serveix la seva recerca. Per exemple, Katherine Villa (que és investigadora postdoctoral) va fer la xerrada Micronadadors artificials per a la descontaminació d’aigua amb llum solar i en fa una valoració molt positiva: “Els alumnes d’aquests cursos són curiosos. Se sorprenen de moltes coses que expliques”.
Llenguatge adaptat i planer
Llenguatge adaptat i planer
Alba Pérez, estudiant de doctorat, en la seva xerrada titulada L’or més enllà de les joies va parlar sobre el disseny i la síntesi de catalitzadors enantioselectius d’or. Així, a través d’un llenguatge planer i accessible, va establir símils entre els catalitzadors i elements quotidians dels estudiants per explicar que els metalls preciosos tenen utilitat més enllà de la joieria.
Alba Villar, una estudiant de doctorat que també va participar en la iniciativa, afirma que va ser una bona experiència: “M’ha agradat i han estat atents, plantejant preguntes interessants. He adaptat les explicacions al nivell dels alumnes”. Per la seva banda, la física de la URV Marta Sales confia que alguna de les assistents es quedés amb els seus missatges i més endavant es decanti per la carrera científica. “Quan jo anava a l’institut vaig trobar a faltar una iniciativa d’aquest tipus”, lamenta.