Les sèries de superherois tornen a començar des de zero

Batman, en la nova versió del dibuixant Greg Capullo.
G.g. Gustines I A.w. Kepler
26/10/2011
2 min

The New York Times / Nova York.Al juny, els mixelins dels fans de DC Comics tremolaven sota les seves samarretes de Superman. L'editorial havia anunciat que faria taula rasa amb totes les seves sèries i tornaria a presentar els seus herois com si fos la seva primera aparició. L'esperança era seduir nous lectors, simplificant dècades de tradició popular. Ho farien durant el mes d'agost.

La jugada era arriscada: si fallava, es podria alienar els lectors de tota la vida i fer caure en picat una indústria per si mateixa decadent. Però fins ara els superherois han salvat els mobles. En les cinc setmanes posteriors a la reinvenció de 52 noves sèries -a partir del número 1-, les vendes de DC Comics es van incrementar a marxes forçades. El primer número de la novaJustice League, un buc insígnia de la companyia, va vendre 200.000 exemplars. Ben lluny dels 46.000 d'abans del reinici.

Fer l'agost, literalment

Un equip creatiu estel·lar, format pel guionista Geoff Johns i el dibuixant Jim Lee -i la tendència dels col·leccionistes a comprar moltes còpies d'un primer número- van garantir que la primera entrega deJustice Leaguefos un supervendes absolut a l'agost.

Però el més sorprenent és que nou sèries més -incloent-hiAction Comics,BatgirliThe Flash-van doblar les seves vendes normals, amb més de 100.000 còpies. Una fita cada cop més difícil d'assolir per a una editorial. "Fins a la setmana del llançament em pensava que tot això faria figa", explica Brian Hibbs, el propietari de la botiga Comix Experience, a San Francisco. Però les xifres van sobrepassar les seves expectatives. "No es pot negar que ha estat un èxit", afegeix.

Hibbs, que també escriu una columna sobre la indústria del còmic des del punt de vista d'un llibreter a la web Comic Book Resources, opina que "les editorials estaven fent coses que allunyaven els lectors": històries aïllades i esdeveniments de gran escala que requerien la compra de diversos còmics per poder seguir l'aventura. "Ja estava en el punt en què pensava que no tindríem negoci durant un parell d'anys". La iniciativa de DC sembla que ha apaivagat les seves preocupacions. "He vist tornar molts clients".

Eufòria inicial

A la Costa Est comparteixen aquesta eufòria. Gerry Gladston, propietari de tres botigues de Midtown Comics a Manhattan, diu, eufòric, que "al mes d'agost van esclafar tots els rècords de vendes". I que les comandes dels mesos posteriors estan funcionant igual de bé. "Val a dir que, de moment, el diabòlic pla de DC està funcionant", però també que "el més important és que la gent torna a gaudir de les històries".

Com a part d'aquest esforç, DC ha començat a oferir cada còmic en format digital el mateix dia que arriba a la botiga, però Hibbs no creu que això li faci perdre clients: "La demanda de còpies impreses és entusiasta". DC lluita aferrissadament amb Marvel, i Hibbs és prudent abans de dir si DC ha guanyat la batalla. "Si la història enganxa, si el personatge és empàtic, el lector tornarà. Si no, no", conclou.

stats