AEROLÍNIES

Spanair es queda sense alternativa si fracassa la venda a Qatar

Mentre el conseller Mas-Colell negocia in situ, a Qatar, la venda del 49% de Spanair, el pla B de l'aerolínia catalana (la venda al grup xinès HNA) s'ha esfumat. La companyia xinesa ha retirat l'oferta.

La venda de Spanair s'allarga: el termini per tancar l'acord amb Qatar s'ha posposat diverses vegades i l'opció alternativa -la venda a HNA- ja no existeix.
Ignasi Pujol
04/01/2012
2 min

BARCELONATot o res. Els socis de Spanair, liderats per la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona, s'hi juguen el tot pel tot. Les negociacions per vendre el 49% de la companyia a Qatar Airways a canvi d'uns 150 milions d'euros s'estan allargant bastant més del previst. Però, al mateix temps, s'ha esfumat el pla B que tenia Spanair en cas que aquestes negociacions fracassin. El grup xinès HNA, propietari de Hainan Airlines i Hong Kong Airlines, estava disposat a comprar el 100% de l'aerolínia catalana, però ara s'ha fet enrere. Així ho han confirmat a l'ARA fonts pròximes a l'operació.

HNA era la segona opció proposada per Lazard, el banc que els socis de Spanair van contractar a l'estiu perquè identifiqués potencials compradors. De fet, el mes passat HNA ja va deixar amb un pam de nas NH Hoteles en retirar l'operació de compra del 20% de la cadena hotelera espanyola per 330 milions d'euros. Lazard també havia intervingut en aquella operació. El grup asiàtic va justificar la decisió de no entrar al capital de NH per "la volatilitat i incertesa financera".

L'opció de Qatar, per tant, és l'única que queda sobre la taula en aquests moments. La Generalitat és l'accionista de Spanair que té més a perdre si no fructifica el preacord de venda del 49% a Qatar Airways. El Govern és l'accionista majoritari de l'aerolínia presidida per Ferran Soriano, tant de manera directa (a través de les empreses públiques Avançsa i Cimalsa) com indirecta (Catalana d'Iniciatives i Fira de Barcelona), i considera que, si arriba el soci industrial que ha de permetre a la companyia obrir rutes intercontinentals que connectin Barcelona amb el món, l'esforç i sobretot els recursos econòmics aportats a la companyia durant els últims dos anys hauran valgut la pena.

Gestions a Qatar

Si no és així, l'executiu català haurà de fer front a una allau de crítiques per una operació empresarial frustrada en temps de penúries econòmiques. Per tot això, el conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, ha decidit prendre ell mateix les regnes de la negociació amb Qatar i mirar de tancar l'operació, que inicialment tenia com a data límit el 21 de desembre. No obstant, les dues parts es van concedir una setmana més de temps i després va arribar una nova pròrroga. Però l'espera no pot ser indefinida, perquè les necessitats de caixa de Spanair són imperioses. Només durant els últims mesos la Generalitat ha aprovat un crèdit participatiu (és a dir, que es pot canviar per accions) de 56 milions d'euros a la companyia i la Fira ha injectat 25 milions més gràcies a un préstec de l'Ajuntament de Barcelona.

Mas-Colell va viatjar dilluns a Doha acompanyat del tinent d'alcalde Antoni Vives i d'un representant de Lazard per entrevistar-se amb el conseller delegat de Qatar Airways, Akbar Al Baker. Qatar Airways és propietat en un 50% de la família reial qatariana, mentre que la resta està en mans de diversos inversors. Segons una portaveu de la Generalitat, el viatge de Mas-Colell durarà menys de 48 hores i avui mateix el conseller d'Economia tornarà a ser a Barcelona. Aquesta mateixa portaveu va declinar fer cap comentari sobre l'estat de les negociacions amb Qatar.

"Negociacions complexes"

El president de la Generalitat, Artur Mas, va qualificar ahir de "molt complexes" les negociacions perquè Qatar Airways entri en el capital de Spanair. Mas va recordar que l'objectiu és convertir Barcelona en un hub de connexions internacionals, una estratègia en la qual "Spanair hi té un paper".

stats