Astronomia
Meteo 26/09/2024

Arriba l’esperat i irrepetible ‘cometa del segle’: on i quan veure’l

La brillantor del C/2023 A3 serà de les més potents dels últims cent anys

Imatge d'arxiu del pas del cometa Neowise per Montserrat l'any 2020

BarcelonaLa tardor començarà amb una de les cites astronòmiques més importants de l’any. Es tracta del pas del cometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), que serà visible des del cel de tot el planeta i, per tant, també des de Catalunya. Molts experts l’han batejat com el cometa del segle per la seva espectacularitat, ja que tot fa preveure que la seva brillantor serà de les més intenses dels últims cent anys en un fenomen d’aquest tipus.

El cometa viurà la seva màxima aproximació al Sol (moment conegut com a periheli) el 27 de setembre. Hi ha certs dubtes sobre si es desintegrarà a causa de les elevades temperatures de l’escalfor solar, però tot apunta que sobreviurà i en les dues setmanes posteriors serà plenament visible des de la Terra amb la seva brillantor més intensa. Es calcula que la màxima aproximació de l’astre a la Terra i la visibilitat més nítida serà pels volts del 12 d’octubre. Tot i això, la distància mínima amb el nostre planeta serà d’uns 59 milions de quilòmetres i en cap cas hi ha risc de col·lisió.

Durant el clímax del fenomen el cometa serà visible a ull nu i sense necessitat de cap aparell, mirant als vespres cap a l’horitzó oest just després de la posta del Sol. Tot i això, un telescopi o uns binocles faran que l’experiència sigui encara més completa, ja que es podrà observar més detalladament el cos celeste. L’astre està format a partir de materials com ara roques, gasos, partícules de gel o pols. A mesura que s’acosti al Sol, la seva escalfor vaporitzarà aquests materials i l’aniran deformant, i augmentarà la cua de pols i de gas darrere del cometa, que brilla amb la llum solar. Fins a mitjans d’octubre aquesta brillantor viurà el seu màxim, i és el que podrem apreciar des de la Terra.

Com sempre passa amb tots els fenòmens astronòmics, el més recomanable per tal de gaudir de l’espectacle és anar a zones allunyades de la contaminació lumínica i amb horitzons amplis i alliberats d’obstacles. Els cels més nets els acostumem a trobar en zones interiors poc poblades o en àrees de muntanya, especialment a les cotes altes. La revista National Geographic ha destacat el Parc Astronòmic del Montsec a Àger (Noguera) i la muntanya del Toro de Menorca entre les set millors destinacions d’Espanya per poder observar al màxim el pas del cometa.

Un cometa únic

El C/2023 A3 ha estat catalogat com a únic per diversos motius. El més destacat és la seva brillantor, que probablement serà equiparable a la de cometes famosos que van deixar petjada en el món de l’astronomia com són el Halley o el Neowise. Però un factor molt important a tenir en compte és que es tracta d’un cometa amb una òrbita molt llarga. D’aquesta manera, l’astre no es tornarà a acostar a la Terra fins almenys d’aquí a mil anys. Per tant, som davant d’un esdeveniment irrepetible i especialment important per als astrònoms i per a tots els aficionats a l’astronomia. Només cal creuar els dits perquè la meteorologia acompanyi i els núvols no impedeixin gaudir del fenomen.

Aquest cometa va ser descobert l’any passat des de l’Observatori de la Muntanya Púrpura de la Xina i ha generat molta expectació a escala internacional. Es calcula que va néixer durant la creació del Sistema Solar i que prové del Núvol d’Oort, ubicat als límits externs del nostre sistema i a un any llum de la nostra estrella.