L'anàlisi d'Antoni Bassas: 'Rodalies, dret a l'esperança i a l'escepticisme'
A partir de l’1 de gener de l’any que ve els retards de Rodalies cauran sobre el govern de la Generalitat. Seria suïcida per al govern d’Illa no treballar a fons perquè això surti bé

El 31 de desembre d'aquest any ha d’estar constituïda la nova empresa que gestionarà el servei de Rodalies de Catalunya. Serà una empresa mixta, hispano-catalana, formada pel govern espanyol i el govern català, amb consell d'administració paritari i presidència nomenada a proposta del govern de Catalunya i amb vot de qualitat.
O sigui que Rodalies, el servei que més ha complicat la vida dels catalans durant dècades, passa jurídicament a mans de la Generalitat. El traspàs és complex: vies, catenàries, estacions, màquines, vagons, personal… I, com sempre, la pregunta clau és la de Pla: tot això qui ho paga? De moment l'explotació de la infraestructura –que està tan malament com està– serà de la mateixa empresa que ara, Adif. I la infraestructura s'anirà transferint: primer la R1 (Maresme) i després la R2 Sud (Garraf) i la R3 (Vic).
Políticament, com que els governs socialistes espanyol i català estan en minoria i depenen, sobretot a Catalunya, d’Esquerra, Illa no va tenir inconvenient a compartir la posada en escena de la bona notícia amb Esquerra Republicana, la qual cosa ens va proporcionar una situació poc freqüent, com va ser la d’una consellera al costat de la secretària general d’un altre partit. Sílvia Paneque va sortir a dir que el Govern compleix els pactes i Elisenda Alamany a dir que fer president Illa tenia sentit. O, com va dir Rufián: “Mentre Junts treu impostos a les multinacionals, Esquerra avança en el traspàs a Rodalies”.
Paneque: "El compromís és que es constitueixi formalment aquesta nova societat abans de finalitzar l'any 2025. Compartim el fet que això millorarà la vida dels catalans i les catalanes, que és el que compartim amb tot aquest treball. I torno a agrair l'esforç i el treball d'aquestes últimes setmanes en pro de trobar un bon acord".
Alamany: "Avui el govern de l'Estat i el govern de Catalunya fan realitat els acords amb ERC. Aquest era un acord entre partits. Avui ja és una realitat de país, així fixem les bases per a la constitució d'una empresa mixta amb majoria de la Generalitat de Catalunya que gestioni les Rodalies al nostre país i que disposi dels mitjans necessaris per fer-ho independentment de Renfe".
A Junts, conscients de la importància de l’anunci, va ser Jordi Turull mateix qui va sortir a fer una crítica que té sentit: una empresa mixta no és un traspàs com sempre havíem imaginat, si compta amb la gestió de la infraestructura. Certament, en matèria de Rodalies, amb aquestes dècades d’incidents diaris, tenim tot el dret a l’escepticisme. I és tant el retard inversor que la nova empresa no farà miracles. De fet hi ha un pla de millora que va començar el 2020, un pla de 10 anys, que ara, el 2025, arriba a la meitat, que vol dir d’on venim. Ara, és evident que les decisions sobre un servei a Catalunya és millor que es prenguin a Catalunya i no en un despatx a 600 quilòmetres, on no arriben les queixes. A partir de l’1 de gener de l’any que ve els retards de Rodalies cauran sobre el govern de la Generalitat. Seria suïcida per al govern d’Illa no treballar a fons perquè això surti bé.
Bon dia.